باغی برای موزه‌ هنرهای بدوی؛ نگاهی به باغ "برانلی" اثر ژیل کلمان

نوع مقاله : مقالۀ ترویجی

نویسنده

پژوهشگر دکتری

چکیده

افتتاح موزه هنرهاى بدوى (premiers musée des arts) در تابستان 2006 در پاریس، تحقق رویایى قدیمى است که به دنبال درخواست رییس جمهور وقت فرانسه، «ژاک شیراک»، با هدف اختصاص مکانى براى گفتگوى فرهنگ ها و به نمایش گذاشتن هنر و تمدن هاى فراموش شده حوزه آسیا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه، به اجرا در آمد. پاریس، شهرى است که تا پیش از این میزبان موزه هاى هنرى بزرگى چون ،«ورساى»، «هنر مدرن پمپیدو» و «هنرهاى ملى آسیا» بوده است. طراحى این پروژة نسبتاً عظیم و قابل توجه، از طریق یک مسابقه بین المللى به ژان نوول (Jean Nouve) معمار مشهور فرانسوى سپرده شد. با توجه به نیازهاى خاص پروژه همچون توجه به هویت شهرى، دسترسى و مکان یابى مناسب، سایتى به مساحت 25000 متر مربع در کنار برج ایفل و در حاشیه رودخانه «سن» براى آن مد نظر گرفته شد. «ژان نوول» بخش بزرگى از سایت (در حدود 17500 مترمربع) را، به فضاى باز و باغى عمومى اختصاص داد تا به این ترتیب موزه با زندگى شهر و منطقه ویژه اطرافش ارتباط مناسبى برقرار سازد. به این منظور حجم موزه به صورت پیلوت، بالاتر از سطح سایت در نظر گرفته شد و طراحى محوطه خارجى موزه یعنى باغ «ساحل برانلى» (Quai Branly) به معمار منظر "ژیل کلمان" محول گردید. ژیل کلمان در طراحى این باغ که از آخرین پروژه هاى اجرا شده وی نیز به شمار میرود به بهترین نحو از پتانسیل نهفته در گیاهان متنوع براى رساندن مفاهیم مورد نظر در طراحى پروژ هاى با این حجم بالا از استعاره و نمادپردازى بهره برده است. این نوشتار در پى آن است تا از وراى نقد و نگاه به کلیت طرح در کنار خرد فضاهاى متنوع شکل گرفته در باغ موزه برانلى، رویکردهاى کلمان را در طراحى این پروژه مورد نقد و کاوش قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A garden for museum of primitive arts; an over review on “Branly garden” designed by Gilles Clement

نویسنده [English]

  • Arezou monshizade
PH.D candidate in architecture, university of Grenoble
چکیده [English]

The Musée Des Arts Premiers (the Primitive Arts Museum) was established in the summer of 1998 upon the request of the President of the French Republic Jacques Chirac as a place to promote dialog among cultures and display the forgotten civilizations of Asia, Africa, the Americas, and Oceania. In an agreement with the government of Lionel Jospin, Chirac chose a field of State located 29/55, Quai Branly in Paris (7th) for the implementation of the project. In the heart of Paris's museum land, neighboring the Louvre and the Musée d’Orsay, a few minutes from the Grand and Petit Palais, the Palais de Tokyo and the Musée d’art moderne de la Ville de Paris, the Musée du quai Branly has an exceptional location on the banks of the River Seine, at the foot of the Eiffel Tower. The Musée du quai Branly is an innovative cultural institution, museum, educational and research centre, and public living space all in one. Built on one of the last available sites in the heart of Paris, the architectural design of this original project is the work of Jean Nouvel. A commission was established to study the proper location, access, and city identity. It concluded the Musée du quai Branly be located on the banks of the River Seine with an area of 25,000 square meters. Designer Jean Nouvel allocated the major part of the land to open spaces and gardens. The museum complex contains several buildings and stands above the site’s surface. Gilles Clement1 was asked to design the exterior area of the Quai Branly garden. Best known as the designer of original public parks and gardens in France, Clement introduces the progression of ecology in his gardens using symbolism and metaphors as his plantings are designed to move with growth phases. “The main objective,” writes Clement, “is to encourage biological diversity, a source of wonder and our guarantee for the future.” This article is aimed at reviewing Clement’s approaches in designing this project based on his concepts in the Quai Branly Museum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gilles Clement
  • Symbolism
  • Quai Branly Museum