پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Editor-in-Chief`s Speechسخن سردبیر/ روز از نو55165FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859Journal Article20111018-روز از نو • حکایت مجله، حکایت انسان است؛ پای در زمین دارد و سر در آسمان. اگر نبود وابستگی پرواز روح به دغدغههای زندگی مادی، روح آدمی هرگز در زمین طاقت نمیآورد. گویی وصال "حقیقت" در گرو "اختیار" زندگی مادی است. • در سفر به مونیخ با انجمن سفرهای پژوهشی منظر، از نمایشگاه BMW بازدیدکردیم. مقایسه نخستین نمونه اتومبیل BMW با آخرین آنها، بسیار تأملانگیز بود. ترمز نسخه ابتدایی، صفحهای لاستیکی بود که با پای راننده به زمین فشار داده میشد، چراغهایش دو فانوس بود که درون آنها شمع روشن میکردند؛ و نسخه آخر BMW به سفینه فضایی شبیه بود. این همه پیشرفت، مرهون همت مردان هدفمند بوده است. به نمونه ابتدایی آن اتومبیل بعید است بتوان، حتی در عصر خود، نمره قبولی داد. اما توسعه، از سکون به دست نمیآید؛ توسعه، معلول حرکت است. اگرچه هر حرکتی قابل دفاع نیست، اما خوب میدانیم از سکون چیزی حاصل نمیشود. • ماهنامه، متنوع، تولید، بومی، ارزان، روشنفکران، روزآمد... اینها کلیدواژههای اندیشهای است که به تولد«ماهنامه منظر» انجامید. پیش از آن با جمعی از دستاندرکاران مجلات هنر و معماری مشورت کرده بودیم : دیوانهاید، نمیشود، هنرمندان ما بصری هستند، ایرانی، پول به خواندن نمیدهد، باید به جایی وصل شوید، چه کسی بنویسد؟ هر ماه؟! هرگز نمیشود. • دل به دریا زدیم. نگران آن بودیم که تولید به copy-paste بدل شود. همه عزم را جزم کردند. شبکه ملی نویسندگان منظر : جوانان ایران، دانشگاهیان همراه و حرفهمندان دردآشنا. یک سال گذشت و مجله هر ماه پربارتر از قبل روی گیشه رفت. • در سیاستهای عمومی، تفاوتی میان کار فرهنگی و کار اقتصادی مطبوعات وجود ندارد. در راهبردهای کلان، حمایت از "تولید و فرهنگ" مطرح میشود، اما در اقدامات پاییندستی اثری از آنها وجود ندارد. تنها مطبوعات عامهپسند در حاشیه امن اقتصادی قراردارند؛ زیرا رشته حیات خود را به بازار و آگهی بستهاند که پایدارتر از سیاستهای دیگر است. • اما مسئله، تنها محتوا نبود. اعتلای روح مجله وابسته به بقای آن است. تیراژ، فروش، توزیع، کاغذ، چاپخانه، لیتوگرافی، گرافیست، انبار، برگشتی، وصول چک ...، شئون دنیایی مجله است که تا نباشد، روح آن پر نمیکشد. هیهات! اعتلای معنا در بند ماده افتاده است. جسمانیه-الحدوث و جسمانیهالبقا. این فرق آن با انسان است. • این بار حکم شد که "مادة" مجله را تدبیر کنیم. مدتی به مطالعه نبض بازار گذشت. این علاوه بر نیاز جامعه بود که اول بار بررسی شده بود. اقتضائات بازار، شرایط خود را به مجله تحمیل میکند. در غیاب حمایتهای دولت از تولید علم و اندیشه، اتکا به اقتصاد بازار، راه بقاست. مساجد را به یاد بیاورید. برای بر پا ماندن، مغازهای درست میکنند. رونق مسجد در گرو اقتصاد آن است. • در دوره دوم منظر، ترتیب انتشار، دو ماهه است. صورت مجله به کلی دگرگون شد. هزینه انتشار افزوده گردید. این حکم بازار است و برای آگهیدهنده، اینها مهم است. اگرچه مجله خوش آب و رنگتر میشود، اما ... • تمام تلاش دست اندرکاران، حفظ و ارتقای کیفیت مجله است. انشااله با مشارکت علاقمندان به علم و فرهنگ بومی مجله برپا و پربار بماند.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Urban Landscape: The control of the qualitative measures with quantitative componentsمنظر شهری : کنترل امر کیفی با مؤلفههای کمی67166FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859Journal Article20111018-تعریف ما از منظر شهری در روش برنامهریزی، طراحی و مدیریت آن نقش اساسی دارد. چنانچه منظر را معادل کالبد شهر بدانیم رویکردهای مداخله به سوی مدیریت فیزیک شهر هدایت خواهد شد. در صورتی که ماهیت منظر شهر را موجودی واحد و نه ترکیبی بدانیم که با مشارکت مولفههای مختلف پدید میآید، رویکردها و شیوههای مداخله برای هدایت و مدیریت آن متفاوت خواهد بود. شناخت نظری از پدیده منظر شهری شرط ضروری برای تدوین متدولوژی مداخله در آن است. مباحثه در خصوص تکنیکهای مختلف دستکاری اجزا و عناصر شهر با هدف ارتقای کیفی منظر آن بدون پشتوانههای نظری لازم نتیجهبخش نخواهد بود. در گام نخست باید تعریف روشنی از مولفههای سازنده و ماهیت منظر به دست آورد تا بتوان متدولوژی صحیح مداخله در آن را تبیین کرد.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Development of collective spaces, the landscape strategy of cityتوسعه فضاهاى جمعى، راهبرد منظرین شهر811167FAفیلیپ روودکترى معمارى شهرسازىJournal Article20111018--پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Contact Landscape in Frank Lioyd wright’s worksارتباط با منظر در آثار فرانک لوید رایت1217168FAکلود مسودکترى تاریخ هنر، استاد دانشگاه
پانتئون - سوربن پاریس یکJournal Article20111018-در عصر معماری مدرن، چه در آغاز و چه در زمان رواج آن، نوعی بیتفاوتی نسبت به منظر و طبیعت به چشم میخورد. اما لوکوربوزیه و فرانک لویدرایت اینگونه نبودند. لوکوربوزیه، معماری را با منظر و شرایط طبیعی مرتبط میدانست و برای فرانک لویدرایت، منظر و طبیعت منابع الهام بخشی بودند که از آنها برای پروراندن فرمهای معماری استفاده میکرد.
گذشته از منابع الهام مشترک این دو، لوکوربوزیه و فرانک لویدرایت نگرشهای کاملاً مخالف نسبت به منظر و طبیعت داشتند. نگرش اول مربوط به نوع برخورد است؛ ساختمان مصنوع با منظر طبیعی در تضاد است. این یک ابداع یونانی است که به طور خاص در معابد دوریک دیده میشود و مشخصة فرهنگ برخاسته از سنتهای هلنی است. نگرش غالب در معماری اروپایی تضاد ساختارهای مونومانتال با فرمهای طبیعی و منظرین است، لوکوربوزیه در ویلا ساوا<sup>1 </sup>به وضوح این ایده را نشان میدهد.
نگرش دیگر تقلید و دنبالهروی است. معماری محل ظهور اثر طبیعی منظر و به نوعی بازتاب طبیعت است. این نگرش بیشتر مشخصة فرهنگ غیرهلنی را دارد و به تمدنهای قبل از کشف امریکا مربوط است. دیدگاهی که فرانک لویدرایت خود را وابسته به آن میداند، ساختارهای مونوماتال از فرمهای طبیعت پیروی میکند. لوکوربوزیه همچون فرانک لوید رایت معتقد بود که تقدس محیط طبیعی، توانایی اسطورهای به کلیت معماری میبخشد.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Hermeneutics and Urban Landscapeهرمنوتیک و منظر شهر1821169FAعلیرضا نوروزىطلبدکترى پژوهش هنر، استادیار
دانشگاه تهرانJournal Article20111018One of the wonderful talents of human is to understand rational ideas and concepts. The thinking ability has made the understanding possible for humans and understanding has also provided the ability to interpret the world. Natural phenomena and human artifacts are objects that in each level of realization levels, has opened the interpretation field too. Urban planning and urbanism is the historical visualization of life and living experience which like an anatomic figure shows the spiritual and physical rush of mankind. In the hermeneutics attitude city as an interpretable context is the expression of his social life that shows the spiritual life of human societies in addition to functional aspects.
Form and shape of the city is composed of sign textures which have a linguistic nature. Shape of the city can be interpreted as a meaningful shape. In this discussion, hermeneutics is the science of interpreting city indications in order to obtain their meanings. Science of Hermeneutics and semiotics is an effective tool to understand the form and content through the analysis of urban landscape signs.یکی از استعدادهای شگرف آدمی درک معقولات و مفاهیم است. قوه مفکره، امکان فهم را برای انسانها میسر کرده است و نیروی فهم نیز توان تفسیر جهان را فراهم آورده است. پدیدههای طبیعی و دستساختههای انسانی، ابژهها یا "برابر نهادهشده" هایی است که در هر مرتبهای از مراتب فهم، عرصه تفسیر را نیز مفتوح داشته است. شهرسازی و شهرنشینی تجسم تاریخمند حیات و تجربه زندگی است که به مثابه پیکرهای انداموار نشان از تکاپوی مادی و معنوی نوع بشر دارد. شهر در نگرش هرمنوتیکی همچون متن قابل تفسیر، تجلیگاه زندگی اجتماعی اوست که علاوه بر جنبههای کارکردگرایانه ویژگیهای حیات معنوی جوامع انسانی را نشان میدهد.
فرم و شکل شهر از مجموعه بافتهای نشانهای تشکیل شده که ماهیتی زبانی دارند. شکل شهر، میتواند به مثابه شکلی معنادار تفسیر شود. هرمنوتیک در این بحث علم تفسیر نشانههای موجود در متن شهر برای دریافت معانی آن است. علم هرمنوتیک و نشانهشناسی ابزاری کارساز در فهم فرم و محتوا از طریق تحلیل نشانههای منظر شهری است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Contrast Growth in Cityرشد تضاد در شهر2225170FAفریبرز رئیسدانادکتری اقتصادJournal Article20111018--پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Contemplation on the role of shrines in urban landscape creation of Iranتأملى بر نقش زیارتگاهها در ساخت منظر شهر ایرانی2627171FAاحمدعلى فرزیندکترى معمارى، استادیار دانشگاه
تهرانJournal Article20111018-شهرها از روی نشانههای شهری و مشاهده عینیتها و نقش خاطرهها در ذهن شناخته میشود؛ نشانههایی همچون آب، کوچه، میدان، خیابان، فضای باز و سبز و... همراه با جریان زندة فعالیتهای جمعی و اجتماعی در شهر.
فضاهای مذهبی و زیارتی در شهرهای امروز، از جمله فضاهای گمشده هستند که مدیریت شهری تنها بر بار معنایی آنها در رفتارهای اجتماعی تأکید میکند. درحالیکه توجه به منظر زیارتی میتواند عامل اصلی در تعریف الگویی برای شهر اسلامی در ایران باشد. منظر زیارتگاهها، کلیدواژههای ادراک شهروندان از فضاهای شهر است. این نوشته از طریق شرح ظرفیتها و عملکرد اماکن زیارتی درصدد دستیابی به مفهومی است که در تمامیت منظر شهری، نقش مهمی در تشکیل خاطره جمعی و فضای شهر نزد شهروندان ایفا کندپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122-نظرگاه/ منظر شهری2829172FAJournal Article20111019--پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Surveying the role of edges in the realization of landscape goalsبررسى نقش لبهها در تحقق اهداف منظر3037173FAسمانه یاراحمدىکارشناس ارشد معمارى منظرJournal Article20111019Tehran is one of the largest metropolitan cities in the world that suffers from Irregularity due to nonconformity in the old and new structure. identity factors within the city that have been constant for decades have been faded from public memory among industrial ,social and political evolution that had leaded to the interruption in the culture of society.
One of these factors is urban edge that has close relationship with urban landscape of city. The current approach to the urban edge in Tehran is merely objective and physical and that is why many of urban edges in Tehran have been destroyed. While urban edges are one of the most important factors of Recognition of the city among public mind.
The intention of this paper is to analyze and evaluate different aspects and capacities of urban edges of Tehran through Theoretical knowledge of landscape design and definition of urban edge.تهران از جمله بزرگترین کلان شهرهای دنیاست که به دلیل عدم انطباق ساختار قدیم و جدید آن، از نابسامانیهای بسیار رنج میبرد. عناصر تشکیلدهنده هویت این شهر که طی چندین دهه ثابت بوده است، طی تحولات صنعتی، اجتماعی و سیاسیـ که قطع تداوم فرهنگی را به دنبال داشتـ از خاطره اذهان عمومی پاک شدهاند.
از جمله این عناصر لبههای شهری هستند که نقش اساسی در هویت منظرین با شهر دارند. رویکردهای حاضر به لبههای شهری در تهران به دلیل عدم شناخت ظرفیتهای منظرین آنها، حداکثر کالبدی بوده و به همین دلیل بسیاری از آنها، امروزه از بین رفتهاست. در صورتی¬که لبههای شهری از عناصر اصلی معرفی شهر در ذهن مخاطب است. این نوشته درصدد است با استناد به دانش منظر شهری و تعریف لبه شهری در این نظریه، نمونهها و ظرفیتهای لبههای شهری تهران را تحلیل و ارزیابی کند.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Analysis of meaning and mass in Enghelab (Revolution) Streetتحلیل نسبت کالبد و معنا در خیابان انقلاب3843174FAمحمد آتشینبارپژوهشگر دکتری معماری منظر0009-0003-1843-4069Journal Article20111019Street is one of the living spaces of the
society which is lost in the physical approach to city
although it is considered as the main element to
perceive the city. Urban landscape is a knowledge
that assumes the street (not its buildings) as one of
the main factors qualifying the city.
During the past three decades the Enghelab
(Revolution) Street has attracted the urban
management’s attention, as one of the most important
axes of Tehran. But classical approaches to organize
the framework couldn’t reach the expected qualityخیابان از جمله فضاهای زیستی اجتماع است که لابه¬لای نگرش کالبدی به شهر گم شده و این در حالی است که اصلیترین عنصر ادراک شهر، به حساب می¬آید. منظرشهری، دانشی است که خیابان را (نه ساختمان¬های آن ¬را) به عنوان یکی از مؤلفه¬های اصلی کیفیتبخشی به شهر میشناسد.
طی سه دهه اخیر، خیابان انقلاب به عنوان یکی از مهمترین محورهای تهران، مورد توجه مدیریت¬ شهری قرار گرفت. اما رویکردهای کلاسیک برای ساماندهی کالبد، نتوانست کیفیت مورد انتظار را به وجود آورد.
این نوشتار با توجه به مفهوم منظر خیابان، «منظر جلوی دانشگاه تهران» را به عنوان پهنهای ویژه از منظر خیابان انقلاب تحلیل و رویکردی را برای مداخله در آن ارائه میکند. این رویکرد، سه هدف هویتی، عملکردی و زیبایی¬شناسی را مورد توجه قرار داده و از برخورد کالبدی با مقوله خیابان که به اقدامات سطحی میانجامد، پرهیز کرده است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Tehran plastic in three scalesپلاستیک تهران در سه مقیاس4449175FAزهرا رستگارىکارشناس ارشد معمارى منظرسید محمدباقر منصوریکارشناس معمارىJournal Article20111019This is Tehran. A treasure collected in two hundred years of modern age civilization and it is difficult to keep a clear, nostalgic, memorable image of this city in mind, as it deserves. Tehran appearance is formed with profit-seeking standards. Substantiality and the composition of building masses which is a part of the morphology of the city can be studied as the “Urban Plastic”. This article investigates the urban plastic of Tehran and introduces the perceptions emerged from it.اینجا تهران است. گنجینه ای فراهم آمده از دویست سال مدنیت عصر جدید، که به سختی میتوان تصویری مشخص، خاطرهانگیز و بیادماندنی از آن را آن گونه که شایسته این شهر باشد به خاطر سپرد. سیمای تهران با معیارهای سودجویانه شکل گرفته است. جسمیت و ترکیب تودههای ساختمانی، که بخشی از مورفولوژی شهر است تحت عنوان پلاستیک شهر قابل بررسی است. در این نوشته به ارزیابی چگونگی پلاستیک شهر تهران پرداخته شده و ادراکات برآمده از آن معرفی شده است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Looking over the organizing the
rural-city in Tehranنگاه به ساماندهی روستا شهرهای تهران5055176FAساناز نوشآفرینکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20111019Transformation of village to the city, as a metamorphosis in human settlements, is the major challenges of urbanization, especially in developing countries. Nowadays, the excessive extension of metropolises like Tehran, cause damage of tissue and the organization of urban space. Inhabitants of the intermediate tissue to find peace and comfort have provided for residency, at the outer tissues, valleys, areas with good weather around towns and villages surrounding the urban fabric. This leaded to the destruction of gardens, trees and original nature of urban and rural landscapes. The exhilaration and vitality of urban areas will have been vanished and lack of attention to this process will be lead to deterioration and destruction of the natural substrate. If we not considering these spaces and not protect the environment and natural ecology, we will be unable to retain old days and memories of the rural areas, which made part of our identity.
In this regard, villages which were on the margins of towns and after the physical expansion of cities, they remain originally and continue their lives in the heart of the city, have called rural-city (in cities rural area). Adopt methods and policies which can create a strong link between rural and urban context, and also can promote environmental quality and texture while protecting traditional and natural tissue of villages, is important. Revive the Rural-City as the target areas of urban tourism, can be favorable atmosphere for the citizens which were tired of mechanical living.تبدیل روستا به شهر به عنوان دگردیسی در سکونتگاههای انسانی، از چالشهای عمده شهرنشینی، خصوصاً در کشورهای درحال توسعه است. امروزه، گسترش بیش از حد کلانشهرهایی چون تهران باعث تخریب بافتها و سازمان فضایی شهر شده و ساکنین بافتهای میانی برای آرامش و آسایش، به سمت بافتهای بیرونی، درهها و مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر مهاجرت و روستاهای مجاور شهر را برای سکونت اختیار کردهاند. این امر موجب تخریب باغات و مناظر بکر طبیعیـ روستایی میشود. در مقابل شیوه شهرنشینی امروز سرزندگی و نشاط فضاهای شهری را از میان میبرد. عدم رسیدگی به این روند موجب زوال و نابودی بستر طبیعی و خاطرات روزگاران قدیم و مناطق روستایی، که بخشی از هویت ماست خواهد شد.
روستاهایی که در حاشیه شهرها بوده و در دل شهر به صورت ارگانیک به زندگی خود ادامه میدهند، روستاـ شهر 1نامگرفتهاند. اتخاذ روشها و سیاستهایی که بتواند ضمن ایجاد پیوند قوی بین روستا و شهر، موجب ارتقای کیفیت زیستمحیطی آنها شده و در عین حال بافت سنتی و طبیعی روستا را حفاظت کند، حائز اهمیت است. احیای روستاـ شهرها به عنوان نقاط هدف گردشگری شهری، فضای مطلوبی برای شهروندان خسته از زندگی ماشینی میسازدپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Surveying Tehran citizens aesthetic approach
to high buildingsبررسى رویکرد زیباشناسانه شهروندان تهرانى به ساختمانهاى بلند5661177FAمهرداد کریمىمشاورپژوهشگر دکترى معمارى0000-0001-5536-2138Journal Article20111019Urban landscape can be considered in three approach, functional, identity, and aesthetic. In this research aesthetical aspect of tall buildings in urban landscape is considered.
The aim of this research is cognition of public preferences about tall buildings according aesthetic approach.
Aesthetic approach in this research is considered in tow aspects, physical and symbolic. Physical aspect is considered according formal attributes and symbolic aspects is considered according historic, meaningful and cultural attributes.
According findings in this research, public preferences about tall buildings in urban landscape is depend on 1- position of building 2- construction quality 3- symbolic hints, in respectively.منظر شهری را میتوان در ابعاد عملکردی، هویتی و زیباشناسانه مورد بررسی قرار داد، بر همین اساس این نوشتار نیز به جنبههای زیباییشناسی ساختمانهای بلند در منظر شهری و با هدف تشخیص سلیقه مردم نسبت به ساختمانهای بلند به بررسی این بناها با رویکرد زیباشناسانه میپردازد. ابعاد زیباشناسانه منظر شهری در دو بعد کالبدی و نمادین مورد بررسی قرار گرفته است.
در نهایت بر اساس تحقیق انجام گرفته در این نوشتار مشخص شد که ترجیح شهروندان تهرانی نسبت به بناهای بلند به ترتیب شامل قرارگیری بناهای بلند در موقعیت بصری مناسب، کیفیت ساخت مطلوب و سپس اشارات معنایی است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Surveying the relationship between obstruction of view in Laleh
Park and creation of defenseless spacesبررسی رابطه انسداد منظر با تولید فضای بیدفاع در پارک لاله6265178FAمنا مسعود لواسانیکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20111019Tehran is known as an irregular city which is not only polluted, but also unsafe and inhospitable. The happiness of city public places is mostly the result of accessibility and activities related to it .Some fundamental features should be available in the Physics of city so that it can be elected by people as a place for meetings and friendly gatherings. According to Tehran poverty of public and collective spaces, parks are of the few existing potentials to promote the quality of urban space which unfortunately in some cases have turned into undesirable areas for citizens but safe for offenders because of negligence in planning and incorrect designing. Laleh Park is one of these cases. This article deals with this issue entitled as “obstruction of view” and tries to make a suggestion for reform the current status by describing one of the successful experiences of the world.تهران را شهر نابسامانی میخوانند که علاوه بر اینکه آلوده و بینظم است، ناامن و نامهربان نیز هست. اغلب شادابی اماکن عمومی شهر نتیجه قابلیت دسترسی و فعالیتهای مرتبط با آن است. باید برخی ویژگیهای اساسی در قیزیک شهر موجود باشد تا توسط مردم به عنوان مکانی برای ملاقات و اجتماع دوستانه برگزیده شود. با توجه به فقر تهران از نظر فضاهای عمومی و جمعی، پارکها از معدود پتانسیلهای موجود برای ارتقای کیفیت فضای شهر است که متأسفانه در مواردی با اهمال در برنامهریزی و طراحیهای نادرست به فضاهایی نامطلوب برای شهروندان و امن برای بزهکاران تبدیل شده است. پارک لاله یکی از این موارد است که این نوشتار به مسئله آن تحت عنوان «انسداد منظر» میپردازد و با شرحی بر یکی از تجارب موفق دنیا سعی بر ارائه پیشنهادی در اصلاح وضع موجود دارد.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122Tehran landscape in literary storiesمنظر تهران به روایت داستانهای ادبی6671179FAشهرزاد خادمیکارشناسی ارشد معماری منظرJournal Article20111019writers and novelists are enlightened members of the society as a matter of fact they are their societies Language. thus, their letters are advantageous sources to comprehend environment, landscape and culture. This paper is trying to find out and mention emblems of urban landscapes of Tehran in modern literature and novels of Iran and then it presents memorable places in four periods: Qajar dynasty period and beginning years of Shah Reza Pahlavi dynasty. Pahlavi dynasty. The period near Islamic Revelation of Iran and about 10 years after that. The years after imposed war till to days. In some occasions we can't separate these periods from each other since a contiguous story is discussed.زبان نویسندگان که روشنفکران جامعه هستند، نمایندة زبان جامعه است، لذا نوشته های آنها منبعی درخور برای شناخت محیط، منظر و فرهنگ به شمار میرود. این نوشتار درصدد است، نمادهای منظر شهری تهران را در ادبیات معاصر ایران، که به دست نویسندگان ایرانی قلم خورده، شناسایی کرده و مکانهای خاطره انگیز تهران را در چهار دورة تاریخی معرفی نماید : اول : دوره قاجار و سالهای اول حکومت رضا شاه؛ دوم : دوره پهلوی؛ سوم : سال های نزدیک به انقلاب اسلامی و چند سال پس از آن؛ چهارم : سالهای بعد از جنگ تا روزگار حاضر. در برخی موارد، این دوره های تاریخی را نمی¬توان به صورت کامل از هم تفکیک نمود، زیرا ماجرایی به هم پیوسته در داستان مطرح می شده است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122a look over the strategic document of Tehran urban landscape designingنگاهی به سند راهبردی طراحی منظر شهری تهران7275180FAکیوان خلیجیکارشناس ارشد طراحی شهری /کارشناس نهاد برنامهریزی توسعه شهری تهرانJournal Article20111019-اسناد توسعه تهران هریک به نحوی موضوع منظر شهری را مدنظر قرار داده است. طرح جامع جدید تهران (1386) نیز با ارائه چند راهبرد در خصوص وضعیت مدیریت منظر شهری، هفت طرح موضوعی برای این امر پیشنهاد کرده که یکی از این هفت طرح، برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران است. این طرح در سه مرحله برنامهریزی شده و تاکنون یک مرحله از آن مورد مطالعه و تدوین قرار گرفته است. نوشته حاضر روایتی از این طرح با رویکرد محتوایی است. که در انتها، سه نکته را در ارزیابی طرح مذکور بیان میدارد.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122surveying the relationship between historical memory of space and its successبررسى نسبت خاطره تاریخى از فضا با موفقیت آن7677181FAانسیه قوامپورانسیه کارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20111019--پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744621120101122the concept of Tehran by filmmakersبررسی مفهوم تهران در نظر سینماگران7881182FAحسام دادخواهکارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهرانJournal Article20111019-حضور تهران در سینماتوگراف، سابقهای دیرین، تقریبا به اندازه¬ خود عمر سینما دارد. به علاوه تهران به عنوان تنها قطب سینمایی کشور لوکیشن بخش بزرگی از فیلمهای ایرانی (و تقریباً همه فیلمهای شهری) بوده است. اما چه میزان از این حضور فراوان، آگاهانه و موثر بوده است نقش تهران در سینمای ایران چیست؟ این نوشته درصدد است با نگاهی به فیلمهای مهم تاریخ سینمای ایران که با موضوع «تهران» ارتباط دارند و با تورق کارنامه فیلمسازان بزرگ کشور، چیستی ادراک از تصویر تهران در فیلمهای ایرانی را ارائه کند. و درحقیقت منظر شهر تهران از دریچه¬ فیلمهای سینمایی بررسی خواهد شد که میتوان آن را «منظر سینمایی تهران» نامید.