2024-03-28T16:58:22Z
http://www.manzar-sj.com/?_action=export&rf=summon&issue=396
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
نور ایران
سید امیر
منصوری
رنگ به عنوان مهمترین نمود ماده، زادة نور است. نوع گیاهان روی زمین تابع نور است. صورت خاک و زمین به نور وابسته است. هرجا در زمین رنگ و روی خاص خود را دارد. منظرههای زمین، در نقاط مختلف آن، متفاوتند. امپرسیونیستها در نقاشی، گروهی از هنرمندان قرن 19 بودند که محیط و منظر را براساس نور تفسیر و ترسیم میکردند. «کلود مونه» در چهار پردة نقاشی از مناره یک کلیسا، یک منظر را در چهار هنگام روز نمایش داد. آنها در آثار خود، شخصیت شیء را برآمده از نور آن تفسیر میکردند. سیمای زمین و شهرهای آن از نور تبعیت میکند. شکل معماری یزد، سایه روشن کوچههای آن، شدت نور در آسمان و زمین ماسهای کویر از تابش ویژه خورشید در این اقلیم برآمده است. توضیح رابطة میان منظر زمین با نور، در مثالهایی که گفته شد موضوع این نوشته نیست. بلکه به اهمیت نور در صورتبخشی به محیط زمین نظر دارد؛ صورتهایی که در جاهای مختلف، گوناگوناند. زمین، با محوری مایل نسبت به خورشید، بر مداری بیضی شکل به دور آن میچرخد. درنتیجه دریافت نور خورشید در نقاط مختلف زمین متفاوت است. تفاوتهای تابش خورشید (نور زمین) به فاصله، زاویه و میزان تابش خورشید به زمین وابسته است. به دلیل موقعیت زمین نسبت به خورشید و نحوة حرکت آن، تفاوت دریافت نور زمین در نقاط مختلف، بسیار زیاد است. پراکندگی خشکیها در سطح کره زمین و یکنواختنبودن آن، دگرگونی تابش خورشید بر زمین را افزون میسازد. از این روست که منظر ایرانی، یکه است. هر جای زمین همین وضع را دارد. اما یگانگی منظر ایرانی، دو وصف دارد : اول، متفاوت بودن با دیگر جایها، دوم، نوع و میزان خاص دریافت نور. تنوع گیاهی ایران، قدیم بودن حضور تمدنها در این سرزمین، وجود اقلیمهای مختلف، همجواری کوه و کویر، رنگ آسمان، جنس خاک، شکل مردمان و رنگ محیط در ایران خصوصیاتی دارد که تنوع و تکامل آن را در جاهای دیگر نمیتوان دید. این جمله اگرچه کمی جانبدارانه به نظر میرسد، اما قابل تحقیق است. ایران، سرزمین آسمان آبی، دشتهای سبز و خاکی، آبهای روان و فضایی شفاف است. اینها از نور ایران برآمدهاند. منظرههای ایران از خصوصیاتی انحصاری بهره میبرند. «نفیسه موسویان» در قاب زیبای خود، روایتی از این منظره مثالی را، که برای ایرانیان آشنا و خاطرهانگیز است، به دست داده؛ اگرچه در این عکس همه چیز عادی است، اما به شکلی حیرتآور مملو از نمادها و نمودهایی است که تنها در منظر ایران یافت میشود. درک آن برای ایرانیان معنابخش و برای دیگران لذتآفرین است.
2013
02
19
5
5
http://www.manzar-sj.com/article_2676_bbbd9517770be18d84460a80b75841dc.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
ایرانیان و باغ؛ سرزمینهای باغ ایرانی
محمدمنصور
فلامکی
اینکه ایرانیان از دیرباز تا یک قرن پیش چگونه به فضا میاندیشیدهاند و بر پایة کدام دیدگاهها به سازماندهی آن میپرداختهاند، مقولهای چندان پرجاذبه و پررمز و راز است که به میان آورندة ابهام و دارندة توان آموزندگی. چند صفحهای که پیش روی داریم، فرصتی است تا به گوشههایی از این مهم بنگریم. برای آفرینش فضاـ و به ویژه فضای معماریـ انسانها نیاز به ابزارهایی گونهگون دارند؛ برانگیختگی برای همگانی کردن اندیشههای فرهیخته؛ تلاش برای به میدان همگانی بردن ارزشهایی که والاتراند و برآمده از خاستگاههای بلند انسانی ـ الهی؛ پیگیری و به ثمر بردن تدبیرهایی که ژرفنگری را بومی توانند کرد؛ و نمایان کردن توانهای بالقوه و بالفعل انسانهای شیفتة شناخت. و به کوته سخن اینکه شناخت نقش معنوی آفرینش فضای معماریـ و فضایی که باغ ایرانی ارائه میدهد ـ میتواند گوشهای از آن آفرینش را بنمایاند.
-
2013
02
19
6
9
http://www.manzar-sj.com/article_2677_ea2d382ec4d352dd2cf0964e0c169335.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
منظر مثمر، توجه به محیط زیست در شهر؛ نقش کشاورزی در شکلگیری منظر شهری
مهدی
شیبانی
زهرا
صادقی
با گسترش شهرها و افزایش ساختوسازها به تدریج زمینهای کشاورزی حومه در این ساختارهای جدید حل و تبدیل به شهرکهای صنعتی و مسکونی شد. سپس در لابهلای این ساختار شهری، ساختار سبزی افزوده شد که تأمین کننده نیازهای روحی انسانشهری به طبیعت بود؛ ششهای شهری که تنها کاربری تفرجی داشتند و اغلب بخشهای وسیعی از فضای درون شهری را به خود اختصاص داده بودند. افزایش هزینهها و بحرانهای اقتصادی که منجر به شکلگیری ایده ایجاد کاربریهای اقتصادی با طراحیهای چندعملکردی شد، طراحی مناظر باز شهری را نیز تحت تأثیر قرار داد و منجر به بازنگری شبکه سبز در ساختار شهرهای امروز شد. نتیجه این بازنگری به مناظر کشاورزی شهری انجامید. فضای سبز مثمر شهر این قابلیت را دارد تا به منظور تأمین بخشی از نیازهای خوراکی شهرنشینان وارد حیطه عمل شود. با این رویکرد منابع آب و خاک و انرژی مصرف شده در فضای سبز شهری مورد بهرهبرداری مستقیم شهرنشینان قرار میگیرد و فضای سبز صرفاً مصرفکننده به فضای سبز تولیدکننده تبدیل میشود. با تداوم کشاورزی شهری، فضای سبز شهر با مسایل اجتماعی، اقتصادی و محیطی ارتباط متفاوتی پیدا میکند و شهر پذیرای سبکی از زندگی خواهد شد که موجب کاهش هدررفت انرژی میشود. کشاورزی شهری در هر کشوری میتواند به عنوان یک سیاست و راهکار برای طراحی فضاهای سبز شهری مطرح شود و چهره و کالبد طبیعتگرایی را برای شهر به ارمغان آورد. در حال حاضر تولید و پرورش محصول در شهر در دو بعد یعنی حفظ کشاورزی و باغات موجود در قالب عملکردهای جدید و ایجاد فضاهای مثمرجدید قابل بررسی است. لازمه تحقق کشاورزی شهری غلبه بر موانع و مشکلات از جمله تغییر در دیدگاه شهروندان و مسئولان به کاربریهای فضای سبز در شهر است. با رواج کشاورزی در فضای سبز، شهر بر مبنای راهکاری خلاقانه از مشارکت مردم، فرصتهای اشتغال و استفاده از تجارب، بستر تولید محصولات مورد نیاز شهروندان خواهد بود.
منظر کشاورزی
منظر مثمر
زندگی شهری
مناظر مصرفی
مناظر تولیدی
2013
02
19
10
15
http://www.manzar-sj.com/article_2678_ca073276e0a53e414c5c96968c469dc9.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
طبیعتگرایی، یافتۀ امروزین سیاستهای شهری؛ مقایسۀ چهار رویکرد در مدیریت منظر شهری
پییر
ونسان
هدف این مقاله معرفی و روشن ساختن برداشتهای متفاوت از منظر شهری، از طریق مطالعۀ نمونههایی است که در طی فعالیتهای حرفهای و دانشگاهی نگارنده بازدید شدهاند. در این بررسیها اینطور بهنظر میرسد که مسایل و پرسشهای مربوط به منظر شهری، بیانگر دیدگاههایی است که از شهر به شهر تغییر میکند و خود نشاندهندۀ رویکردهای بسیار متنوع، برنامههای مختلف برای توسعه و برداشتهای چندگانه از شهر است. مفهوم «منظر» در فرهنگ غربی برآمده از محیط زیست طبیعی است1. این مقاله، با نگاهی به منظر که پیش از هرچیز بر مفهوم «کلاسیک» آن تکیه دارد، سعی در تبیین دقیقتر مفاهیم منظر شهری و سیمای شهر برآمده است. در ادامه خواهیم دید که این پیشینۀ طبیعتگرا، در توسعههای معاصر با رویکردهای جدید و غیرمنتظرهای مواجه شده است.
منظر
طبیعت
فعالیت انسانی
روستاشهر
منظر شهری
2013
02
19
16
19
http://www.manzar-sj.com/article_2679_74fe3aab4be47e1bf23506a4b14a6da8.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
منظر حسی؛ رابطه میان منظر محسوس و فضای عمومی
ژان مارک
بس
در فرانسه سابقة پژوهش در حوزه منظر ۲۵ سال پیش با برگزاری همایشی در باب «مرگ منظر؟» آغاز شد2. بعد از انتشار کتاب «نظریة منظر3» اَلن روژه امروز تنها 15 سال است که منظر موضوع مباحث نظری و عملی شده است. بدیهی است که در این میان، سؤالات جدیدی نیز مطرح شد. طی دورههای طولانی منظر مفهومی طبیعی داشت : دید وسیع طبیعی (پانوراما) مشهود از نقطهای مرتفع، خالق نوعی لذت زیباشناسان و هیجانی محسوس. این ادراک مصور یا تزئینی امروزه چه در حوزه نظریات و چه در پروژهها دچار بحران شده و رابطه انسان و منظر بیش از آنکه «طبیعی» باشد، پیچیده است. منظر، دیگر تنها در حوزه زیباشناسی مطرح نیست بلکه در علوم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوق نیز کاربرد دارد؛ از صنعت تا مسئلة مصرف انرژی. سؤال این است که گسترة بیمرز این مفهوم چه تأثیری بر خوانایی کانسپت آن و عملکردهای منظرین دارد؟ به عنوان مثال در مبحث روشهای دسترسی به منظر این مسئله مطرح میشود که آیا بینایی همچنان تنها روش است؟ حال آنکه از منظر بویایی، شنیداری و حتی چشایی نیز مطالبی میشنویم. همچنین پیشرفت رسانهها (عکاسی، فن سینما و دنیای دیجیتال) و این دنیای مجازی جدید غیرمادی، همگی از روشهای سنتی مصورسازی4 بسیار دورند. در مجموع امروز، منظر کمتر در وهله اول قابل خوانش است. برای بررسی این وضعیت هستیشناسانه باید ابتدا به دورهشناسی تحولات منظرین بپردازیم. در این پژوهش به پنج جهتگیری اصلی میرسیم که مبدأ یا مرکز مباحث منظرین در تفکر معاصر بودهاند.
-
2013
02
19
20
25
http://www.manzar-sj.com/article_2680_d14986c5c75a59211e35fa7ebd2f8368.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
مهدی شیبانی : آوای هستی باغ ایرانی
گزارش : ریحانه
مطلبی
2013
02
19
26
27
http://www.manzar-sj.com/article_2696_caa167ac06cfbff03d4cf30cfdf181ea.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
نورپردازی شهر، یک خواستۀ جدید
سید محمدجواد
شوشتری
2013
02
19
28
28
http://www.manzar-sj.com/article_2697_c4b6e938daed7117d012fc5a0951d648.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
از چراغانی تا نورپردازی؛ دگرگونی در زیباشناسی آذینبندی
در گذشته عنصر زمان و رویداد نقش اصلی را در نورپردازی و چراغانی شهرها بازی میکرد، امروز ولی عنصر مکان و فضا نقش بیشتری را در نورپردازی شهر ایفا میکند. در واقع چراغانی به عنوان رسمی دیرین در فرهنگ ایران به بزرگداشت زمانهای خاص معطوف بوده، در حالی که امروز نورپردازی به تزئین مکانهای خاص میپردازد. چراغانی نیمه شعبان در مقابل نورپردازی بناهای خاص نمونههای این دو رویکرد بشمار می رود. مجله «منظر»، به سفارش «سازمان زیباسازی شهر تهران» موضوع «نورپردازی شهری» را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا این مجله از متخصصان این حوزه پرسید دگرگونی نقش چراغانی از بزرگداشت زمان و رویدادها به تزیین مکانهای خاص را چگونه تفسیر میکنند. اغلب پاسخها معطوف به این قضیه بود که نورپردازی دچار دگرگونی نشده؛ بلکه توسعة عرصة زندگی و حضور گستردهتر شهروندان که منجر به شکلگیری زندگی شبانه شده، اهمیت نورپردازی فضاهای شبانه را به دنبال داشته است. در این بین توسعه فنآوری و انرژی، نورپردازی را متنوعتر و مداوم کرده، به طوری که چراغانی برای بزرگداشت رویدادها با نورپردازی دایم فضاها تلفیق شده است. ملاحظة دقیق پاسخها نشان میدهد که موضوع تغییر عامل زمان به مکان در برنامهریزیهای نورپردازی به عنوان دگرگونی مهمی که نقش ساکنان در شهر را در مقابل کالبد شهر نسبت به گذشته که اهمیتتر کرده، در نظر پاسخدهندگان چندان جلوه نکرده است. اما نمیتوان انکار کرد که چراغانی مناسبتی فعالیتی مربوط به تأکید بر نقش انسانها و رفتار آنهاست در حالیکه نورپردازی کالبدی، اقدامی در جهت تأکید بر فیزیک شهر و مستقل از آیین و اندیشة شهروندان است.
2013
02
19
29
31
http://www.manzar-sj.com/article_2698_b0cc2553774b357dd774fdc57ec42fd9.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
راهبردهایی برای مدیریت نورپردازی شهر
سید امیر
منصوری
2013
02
19
32
35
http://www.manzar-sj.com/article_2707_bfa0b1fab120af380bece387f59083b5.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
منظر شبانه در تهران؛ ارزیابی ظرفیتها و ضرورتها
رضا
بصیری مژدهی
حمیدرضا
محملی ابیانه
مفهوم منظر شهر با عینیات و ذهنیات یک شهر توأمان در ارتباط است. بنابراین، برای مدیریت این مفهوم در شب، افزون بر تجلیات کالبدی ـ عملکردی شهر باید بر مباحث ادراکی شهروندان که شاید ریشه در هویت، آیین و رسوم دیرین آنها داشته باشد نیز تمرکز کرد. با پذیرش چنین فرضی، الگوی مناسب برای مدیریت "منظر شهری شبانه" را باید الگویی دانست که هم تجلیات و زیباییهای کالبدی و عملکردی شهر را باز مینمایاند و هم بر مؤلفههای ادراکی و روانشناختی شهروندان از شب نظر دارد. تداوم حیات شبانه شهر مستلزم افزایش پذیرندگی و به عبارت بهتر دعوتکنندگیفضاهای شهری شبانه است. دستیابی به چنین خصیصههایی مستلزم ارتقای کیفی و کمی فضا است که در سایة مؤلفههای عینی و ذهنی چون روشنایی- نورپردازی، تنوع فعالیتها و رسیدن به یک اقتصاد پایدار شبانه، تأمین خوانایی و امنیت فضا و مسایلی از این دست، حاصل میشود. کلانشهر تهران به عنوان پایتخت ایران و نیز به عنوان یکی از شهرهای مهم خاورمیانه نیازمند ایجاد یا بازآفرینی فضاهای شبانه در شهر است. در این راستا میتوان با آزادسازی پتانسیلهای نهفته در فضاها و اماکن عمومی شهر تهران به شرط لحاظ الزامات کالبدی، ادراکی و نیز فرهنگی ـ آیینی مورد نیاز، رویای زندگی شبانه را برای شهروندان محقق ساخت. این نوشتار در نظر دارد تا با روش اسنادی و با مروری بر ادبیات موضوع، اهمیت آزادسازی پتانسیل مدیریت منظر شهری شبانه در تهران را تبیین کرد و الزامات آن را بیانکرده و در نهایت ارزشهای افزوده اقتصادی و اجتماعی حاصل از مدیریت مطلوب شهر تهران در شبهنگام را ارایه کرد.
منظر شهری
منظر شبانه
شب
عینی- ذهنی
مدیریتشهری
تهران
2013
02
19
36
39
http://www.manzar-sj.com/article_2709_974aabf2570aec5740e164dc14615f4f.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
امتداد منظر روز در شب؛ برنامهریزی منظر شبانه در پاریس
عطیه
غفوری
در سه قرن اخیر، بسیاری از مردم دنیا، پاریس را به عنوان شهر نور میشناسند؛ این شهر در ابتدا به دلیل آنکه در عصر روشنگری مهمترین مرکز آموزشی اروپا به شمار میرفت و بعدها به دلیل نورپردازی شبانة خیابانهای آن به این نام مشهور شد. شبهای پاریس روشن و زیباست. این زیبایی که برآمده از توجه به شدت نور و رنگ آن و انتخابهای دقیق و حسابشده برای روشنایی معابر و نورپردازی المانهای تاریخی و بناهای مهم است، تصویری رویاگونه از شهر در ذهن مخاطبان بر جای میگذارد. در سالهای اخیر، توجه دولت به مسئله مصرف انرژی و حفظ محیط زیست در راستای برنامه جهانی کاهش 20 درصدی تولید دیاکسید کربن تا سال2020 میلادی، محدودیتهایی در روشنایی معابر و بناهای عمومی و خصوصی اعمال کرده است. عدهای معتقدند این محدودیتها سبب میشود پاریس لقب افسانهای خود را از دست بدهد. این نوشتار به بررسی منظر شبانه پاریس و اصول برنامهریزی و مدیریت آن میپردازد و میکوشد تا با مطالعة زوایای طرح جامع نورپردازی پاریس، ویژگیهای آن را شناسایی و با تحلیل منظر شبانه شهر، اصول طراحی آن را استخراج کند و در نهایت به این سؤال پاسخ دهد که آیا پاریس در سالهای آینده همچنان «شهر نور» خواهد ماند یا نه؟
پاریس
شهر نور
روشنایی شهری
مدیریت نورپردازی
منظر شبانه
2013
02
19
40
43
http://www.manzar-sj.com/article_2711_f0500daacca590a64433dcf29f8c6990.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
انسان، شب، شهر؛ مروری بر جشن نور لیون
آرزو
منشیزاده
برگزاری رویدادهایی در مقیاسهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بصورت سالانه یا به مناسبتهای مختلف همچون اعیاد ملی، بزرگداشت و یادبودها با تجمعات متمرکز یا پراکنده در سطح شهرها یکی از عوامل پویایی و سرزندگی فضاهای شهری است که تأثیرات کالبدی و اجتماعی قابل توجهی بر فضاهای شهری میگذارد. از جملة این رویدادها جشنهایی با موضوعیت نور و روشنایی است که به صورت سالانه و خود جوش یا تحت نظارت مدیریت شهری در چندین نقطة جغرافیایی جهان برگزار میشود. شهر لیون که یکی از چند شهر اول فرانسه شناخته میشود، امروزه با میزبانی بینالمللی جشن نور (Fête des lumières)و با عنوان پایتخت نور به استقبال پروژههای هنری و نوآور در زمینه نورپردازی میرود. در چهار روز آخرین ماه سال میلادی، نور به عنوان یکی از اجزای اصلی فضای شهری، در شب، زمانی که طراحی هنرمندانه نور و روشنایی میتواند ارزش معماری و یادمانی بناها و مبلمان شهری را دوچندان کند، ایفای نقش میکند. این نوشته، با نگاهی به جشنهای نور در جهان و سابقه تاریخی آنها، بر جشن نور لیون، مدیریت شهری و سیاستهای طراحی آن جهت تقویت حضور شهروندان در فضاهای شهری متمرکز میشود.
جشن نور
تعامل اجتماعی
فضای شهری
مدیریت شهری لیون
2013
02
19
44
47
http://www.manzar-sj.com/article_2712_e35e69de1f2b94bc2017aa52dc12f3c0.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
نورافشانی منظر تاریخی؛ احیای مرکز تاریخی «کانازاوا» با تکیه بر نورپردازی
فاطمهالسادات
شجاعی
امروزه ارتقای سطح کیفی فضاهای شهری با فراهم آوردن امکان زندگی پیاده در شب از دغدغههای معماران و شهرسازان است. از آنجا که نورپردازی فضاهای شهری امکان تداوم حضور شهروندان در شب و تعاملات ناشی از شکلگیری منظر شبانه را سبب میشود، پلان نورپردازی به ویژه در توسعه و احیای بخشهای قدیمی شهر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این اهمیت و توجه جهانی به پتانسیلهای نورپردازی در شهر و منظر آن، حوزههای مختلف را به برگزاری جشنها و مسابقات نورپردازی در سطح بینالمللی و ملی ترغیب کرده است. یکی از مسابقات مطرح در این حوزه مسابقه جهانی «شهرـ مردمـ نور» است که در آن پروژة برتر با توجه به معیارهایی چون کاهش سطح مصرف انرژی، جنبههای زیباییشناسانه و اصول توسعه پایدار معرفی میشود. پروژه نورپردازی پارکـ قلعه شهر کانازاوا در سال 2011 برندة جایزه سوم این مسابقه بوده است. فاز اول این پروژه در سال 2000 آغاز شد و فاز دوم آن در آوریل 2010 به پایان رسید. در این نوشتار نکات مثبت و منفی و تأثیرات متقابل این نورپردازی در دستیابی به اهداف منظر شهری به ویژه در بخش مدیریت منظر در بافت قدیمی کانازاوا مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. این پروژه توانسته از طریق ایجاد حس دراماتیک میان دو بخش جدید و تاریخی بر فرهنگ و تاریخ شهر تأکید سازد و در عین حال هویت شهر را با ایجاد هارمونی در عناصر نورپردازیشده بازنمایی کند.
نورپردازی
منظر شبانه
پارکـ قلعه کانازاوا
منظر دور
منظر نزدیک
2013
02
19
48
51
http://www.manzar-sj.com/article_2714_68cbe6f767431b6c2dead54e942b320b.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
بازآفرینی چهره یک خیابان؛ احیای خیابان «آچه» با نورپردازی شکسته
محمد
جمشیدیان
در یک دهة اخیر مسئولین شهری برای احیای خیابان آچه (Atjeh) واقع در شهر روتردام هلند، که با مشکلات اجتماعی و امنیتی، به خصوص در زندگی شبانه مواجه بوده، به دنبال راهکاری نوین بودند. در نهایت راهکار انتخابی، نه رویکردی مرمتی و کالبدی به خیابان، بلکه ایدهای منظرین بود که به نورپردازی شبانه آن مربوط میشد. این ایده به نام Broken Lighting یا «نورپردازی شکسته» با ارتقای کیفی زندگی شبانة خیابان، نجاتبخش هویت و ارزشهای ازدسترفتة خیابان شده است. طراحی نورپردازی این خیابان تنها به اهداف عملکردی و تأمین روشنایی مورد نیاز محدود نشده، بلکه با نگاه متفاوت طراح به نور و نورپردازی علاوه بر ایجاد یک اثر هنری در شهر موجب تمایز این خیابان شده که همین امر در ارتقای هویت و خوانایی آن تأثیرات بسزایی داشته است و توانسته آن را از مکانی ناامن و بیکیفیت به محلی دلنشین برای گردشهای شبانة همسایگان بدل سازد.
خیابان آچه
نورپردازی شکسته
نورپردازی شهری
بازسازی
هویت
2013
02
19
52
55
http://www.manzar-sj.com/article_2716_259cd369a3b0d421addf419571fa7729.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
نورپردازی تعاملی؛ رویکرد پروژۀ Light Scraper
سعید
غلامپور
ماریه
مهراننژاد
حدود یک قرن است که نورپردازی در شهر به عنوان بستر و حوزهای از هنر شهری مورد توجه قرار گرفته است .امروز نورپردازی شهری همگام با پیشرفتهای تکنولوژیکی و مطرح شدن نظریههای اجتماعی و شهرسازی در حوزههای گوناگون مورد آزمایش قرار میگیرد و به منظر شهر تنوع میبخشد. در این زمینه یکی از حوزههای نوین شهرسازی و جامعهشناسی شهری، حوزه طراحی تعاملی و مشارکتی است که تنها طراحی و یا برنامهریزی از پیش تعیینشده منظر شبانه شهر را شکل نمیدهد، بلکه میزان و نحوه حضور مردم در فضای شهری تعیین کننده است. این رویکرد با سرعت و شیوههای خلاقانه در مقیاسهای متنوعی از نورپردازی شهر در حال توسعه است. اگرچه حوزه طراحی نورپردازی تعاملی هنوز در دوران و سطح ابتدایی از تجربیات قرار دارد، با این وجود همین تجربه جستهگریخته نشان از پتانسیل بالای این شیوه در شکل دادن به منظر شهر و پویایی فضایی شهری دارد. در این زمینه توجه به رابطة بین فضا و نور با مخاطب ورود به عنوان عاملی که میتواند در نورپردازی فضا نقشآفرین باشد، درک متفاوتی از نور به عنوان یکی از عوامل تعریفکننده منظر ارایه میدهد. این نوشتار ضمن معرفی و تحلیل پروژة نورپردازی تعاملی به تحلیل پروژة «Light Scraper» در شهر ملبورن میپردازد. در این طرح نگاه ویژة طراح به نقش مخاطب است که بسته به حرکت او مناظر مدیا و موسیقی خاص متناسب در فضا ایجاد میشود. به طوری که نحوة تأثیر مخاطب به عنوان عامل سوم در نورپردازی فضاهای شهری، فضایی جمعی را در شهر شکل میدهد که درک شهروندان از فضا و شهر را در ابعاد مختلف به چالش میکشد.
طراحی تعاملی
نورپردازی خلاقانه
Light Scraper
منظر شبانه
2013
02
19
56
60
http://www.manzar-sj.com/article_2717_46e0cba5aea13590784050e70dd00219.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
فانوسهای طبیعی؛ رویکرد هویتی در نورپردازی هلسینکی
نیوشا
قاسم
مهگل
احمری
فضای جمعی در یک شهر، باید ضمن برخورداری از هویت مشخص و ویژهای برای خود، از لحاظ بصری نیز متفاوتتر، خواناتر و خاطرهانگیزتر از دیگر فضاهای شهری باشد. در حقیقت یک فضای جمعی برای اینکه در خاطرهها ثبت شود و در عین حال در هویت کلی شهر نیز نقش بازی کند، باید در عین متفاوت و ویژه بودن، پیوستگی و همخوانی ماهرانهای نیز با سایر فضاهای شهری داشته باشد. از آنجا که امروزه بخش عمدۀ ادراک شهروندان از شهر و فضاهای شهری در شب رخ میدهد، بنابراین زندگی شبانه شهر به دغدغهای برای مدیران و برنامهریزان شهری تبدیل شده است. در حقیقت بخش عمدهای از هویت فضاهای جمعی در شهر وابسته به منظر شبانه آن است. در طراحی منظر شبانه برای شهرها یکی از پیچیدهترین و حساسترین قسمتها، برنامهریزی و طراحی پلان نورپردازی شبانه است، که علاوه بر تخصص و آشنایی با ویژگیهای فنی و زیباییشناسی نور، نیازمند شناخت کافی و دقیق از شهر، هویت آن و مشخصههای شکلدهنده به منظر آن است. گروه معماری منظر West8 نیزدر طرح جامع نورپردازی برای توسعه هلسینکی بیش از هرچیز، به بازخوانی هویت اصلی آن منطقه، که تکیه بر میراث طبیعی آن دارد، پرداخته است. استفاده از نور در طرح West8کاملاً هدفمند بوده و نورپردازی فقط در نقاط خاص طرح برای تأکید بر عناصر نمادین و نشانهها صورت گرفته است. همچنین در این طرح به صورت هنرمندانه از هنر نور1 استفاده شده است.
هویت
میراث طبیعی
فضای جمعی
پلان نورپردازی
عناصر نمادین
هلسینکی
هنر نور
2013
02
19
61
63
http://www.manzar-sj.com/article_2718_759396f5da85986a2479d47384ff19ae.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
تابش هویت؛ نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام
مهسا
حبیبی
شاهگل
نورمحمدبیک
امروز سبک زندگی انسان شهرنشین فضاهای منعطفی را میطلبد که بسته به نوع نیازهای متنوع و گاه متضاد در طول روز یا شب بتواند از آن استفاده کند. نورپردازی نه تنها به لحاظ عملکرد استفاده از فضا را میسر میسازد بلکه در ایجاد حس امنیت و برقراری ارتباط با فضا برای کاربر اهمیت دارد. میدان تئاتر در مرکز شهر روتردام نمونهای از طراحی با تأکید بر زندگی شبانة شهر است که ایدههای نورپردازی جوهر اصلی آن را نه تنها در شب که در روز نیز شکل داده است. یک فضای باز جمعی که در آن عناصر اصلی برگرفته از خاطرات جمعی هستند. در اینجا نورپردازی به عنوان نماد زندگی مدرن شهری ظاهر میشود. طراح در این فضا بهرهگیری از مؤلفههای زمینهگرایی و هویتی و نیز استفاده و بهرهگیری از تکنولوژی را به منظور پاسخدهی به اهداف و نیازهای فضا مورد توجه قرار داده است. نورپردازی در این مکان علاوه بر بعد عملکردی بار معنایی پیدا میکند و به مهمترین ویژگی طراحی تبدیل میشود. میدان به عنوان یک فضای جمعی در مرکز شهر عملکرد مناسبی دارد و حضور مردم و جریان زندگی در زمانهای مختلف گویای موفقیت طرح است. این نوشتارنحوه بهرهگیری طراح از پتانسیلهای نورپردازی در شکلدهی به فضا، درک مخاطبین از فضا در طول شبانهروز و تأثیرات مثبت و منفی آن بر فضا را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار میدهد.
نورپردازی
هویت شهری
نشانه
میدان تئاتر
آدریان گیز
2013
02
19
64
67
http://www.manzar-sj.com/article_2719_e1d9ca049030e993bd3f13d01488ad4f.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1391
4
21
عملکرد یا فرهنگ؟ دو رویکرد متفاوت در خلق منظر شبانه
فرزانه
حاجی قاسمی
سمانه
ضامنی
توجه گروه طراحی West8 به منظر و زندگی شبانه از ویژگیهای متمایزکننده پروژههای این شرکت در میان پروژههای سایر شرکتهای معماری منظر به شمار میرود. در این میان وجه تمایز، طراحی ویژه جزییات و تجهیزات نورپردازی در مقیاس میانه و خرد منظر است. اتخاذ دو رویکرد متفاوت هویتی و عملکردی در آن دو طیف مختلف تجهیزات نورپردازی را در مجموعه پروژههای این شرکت شکل داده است. نخستین گروه از پروژهها براساس زمینهگرایی و استفاده از نماد و نشانهها با موضوعی ویژه در بستری خاص طراحی شده است؛ این گونه مناظر که با نام «طبیعت دوم» شناخته میشوند با طرح نورپردازی منظرین در پایینترین حالت، به عنوان یک نماد هویتبخش در کنار دیگر مؤلفههای کمی در ساخت منظر مشارکت دارد و در بالاترین حالت به عنوان تنها عنصر هویتبخش و بدون حضور دیگر مؤلفههای کمی، در جایگاه ایده اصلی طرح استفاده شده است. بخش دیگری از پروژهها، طراحی موضوعی جزییات نورپردازی با هدف تولید و استفاده انبوه در مکانهای مختلف است. در این پروژهها رویکرد عملکردی در درجه اول اهمیت و به ترتیب دو رویکرد زیباییشناسی و هویتی در درجات بعدی قرار گرفته و تعلق طرح به مکان مورد نظر مطرح نیست. این نوشتار با تحلیل رویکردهای گروه طراحی West8در زمینه طراحی نورپردازی در دو مقیاس میانه و خرد، به تحلیل نحوه تأثیر رویکرد منظرین این گروه در طراحی ابزارهای نورپردازی شهری میپردازد.
منظر شبانه
رویکرد زمینهگرا
جزییات نورپردازی
رویکرد هویتی
رویکرد عملکردی
طراحی چراغ
2013
02
19
68
71
http://www.manzar-sj.com/article_2729_c13c54d1f6be4ec49789f3d1493e7c98.pdf