2024-03-29T11:31:25Z
http://www.manzar-sj.com/?_action=export&rf=summon&issue=33
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
درآمد/ منظر ایرانی
سید امیر
منصوری
1. این شماره، سومین شماره ای است که "منظر" در هیبت یک مجله بینالمللی منتشر می شود. همایش زیباشناسی منظر شهری فرصتی بود که با «خوائو فررا نونش»، معمار منظر پرتغالی از نزدیک آشنا شویم. حضور وی در تهران و گفتگو با "منظر" به پرونده او در این شماره از مجله منتهی شد. نونش، نظریهپرداز فروتن و فعالی است که طرحهای زیادی را در نقاط مختلف جهان هدایت کرده است؛ اما آنچه او را شایسته توجه "منظر" قرارداد پشتوانه نظری طرحهای اوست. معماری منظر، آنچنان که «برنارد لاسوس» در نامه خود پس از چاپ شماره 13 منظر برای من نوشت، عرصه ای مربوط به آینده است؛ آینده ای که در آن انسانها معنای دیگری از "مکان" خواهند داشت. عصری که "مکان" ماهیتی شناور و سیال دارد که در مراحل مختلف حیات آن، زمان و دورة عمر آن، تدریجاً به دست آمده است. منظر، حرفه ای است که این فهم از مکان را مبنای عمل خود قرار داده است. فهمی که مکان و زمان را از هم جداناپذیر می سازد. نونش در ساحل اقیانوس اطلس و بسیار دورتر از مرکز اروپا نیز چنین تجربهای را تئوریزه کرده است. زمان برای نونش حالات مختلف زمینی است که به طراحی آن اشتغال دارد؛ لذا نمی توان آن را ندید. 2. منظر ایرانی این شماره به منظر طبیعی ایران اختصاص یافته است. در دل کویر نمک و در میانه راه باستانی کاشان به سمنان، دریاچه نمک قرار دارد که شناسنامه این بخش از سرزمین ایران به شمار می رود. دریاچة نمک، هم منظر است و هم منظرساز. بازتاب نور از سطح سفید نمکزارهای آن، علیالخصوص در دل تاریکی شب و از کنار کاروانسرای صفوی مرنجاب، هالة پرتلألویی را در بینهایت کویر پدید می آورد که در کنار آسمان پرستارة شب، خاطره ای فراموشنشدنی و منظری تأملبرانگیز است. همچنین سطح تفتیده آن، برخلاف صحرای شن مجاور آنچنان سخت است که به هنگام توفان شن و در میان تندبادهای کویری، همچنان پابرجاست و پراستقامت باقی می ماند. نمکزار لم یزرع دریاچه نیز هیچ گیاهی را اجازه روئیدن نمی دهد. از این رو در پهنای گسترده آن، نشانی از توده ماسههای بادی پدیدآمده در اطراف خارهای بیابان دیده نمی شود و تا فرسنگها، زمین صاف است و در پس آن، کوههایی سائیده از ضربة ماسههای پرواز کرده از فراز دریاچه با لبههایی تیز نمایاناند. چندضلعیهای منتظم دریای خشکیده نمک با یالهای سپید که با نظمی حیرت افزا تا افق پیش رفتهاند، منظری را میسازد که گویی هزاران سال است در سرزمین ایران شناسنامه قطعهای بوده است که امروزه در کنار دماوند، خزر و خلیج فارس از منظر طبیعی ایرانی حکایتها می کند. «سید محمد باقر منصوری» در این عکس بخش مهمی از هویت این منظر را در قابی زیبا گزینش و برای ما روایت کرده است.
-
2011
08
23
5
5
http://www.manzar-sj.com/article_151_2b143bf78ced6f7d8ac7eab9e34df08e.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
منظره نمادین باغ ایرانی؛ نقش آبنمای مقابل کوشک با تکیه بر باورهای مهرپرستی
احمد
میرزا کوچک خوشنویس
معماران ایرانی در طرح باغ و خانه ایرانی یک حوض آبنما در جلوی ایوانهای کوشک یا بنای اصلی احداث میکردند، که البته جدای از حوضی مرکزی حیاط و در میان درختان بود. بعضی بر این باورند که این حوض، کارکرد آبنما داشته بهطوریکه با آبی راکد آینهای برای نمایش تصاویری از نمای اصلی ایوان به ناظرین در معماری ایرانی بوده است. در این حالت، فواره که جزو جداییناپذیر حوضهای ایرانی است، بیدلیل در این حوض میجهد و باعث تلاطم سطح آینهای آب میشود و نمایش تصویر مورد نظر را مخدوش میکند. تاریخ معماری ایران از قبل از اسلام گواهی بر حضور حوض استخری در جلوی ایوان اصلی میدهد. حضور این حوض به تقدس حضور اَناهیتا و محل باروری وی به مهر مهم بوده است. بر اثر انعکاس تابش آفتاب بر سطح این حوض که دایم متلاطم بود، هماوردی نور و ظلمت در ایوان اصلی به نمایش درمیآمد و در بهترین محل، این حوض در قسمت جنوبی و جلوی ایوان کوشک اصلی، وقت نیمروز ایران کهن و اذان ظهر شرعی اسلامی را با نمایش رقص نور و سایه در ایوان اعلان میکرده است.
حوض آبنما
باغ ایرانی
ایوان کوشک اصلی
رقص نور و سایه
وقت نیمروز
اذان
2011
08
23
7
11
http://www.manzar-sj.com/article_152_a0ddeeaa884ac7db74c481bc8e3ef839.pdf
روزنامه سرمایه
آخته، قاسم
11
1386
آموزگار، ژاله
32
1381
پورداوود، ابراهیم
اول
148
1310
ماهنامه دانشمند
اسدی، طاهره
چهل و پنجم
1386
افقی، هادی
1374
نشریه کتاب ماه
امین زاده، بهناز
57
1382
Ketab-e-mah journal
Amin Zadeh, B
57
2003
.
Sarmaye newspaper
Akhte, Gh
11
June, 26th, 2007
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
منظر طبیعت در مینیاتور ایرانی؛ تحلیل منظرهپردازی نگاره همای و همایون
شهره
جوادی
منظرهپردازی و گرایش به طبیعت در مینیاتور شاخهای از هنر طبیعتگرای ایران باستان است که ریشه در باورها و آیینهای نیاکان ما دارد. آنچه فضای مینیاتور را با خیال و رویا و به عقیده جمعی از اندیشمندان به عالم مثال و عالم تجرید پیوند میزند، شیوه قرارگیری عناصر واقعی و طبیعی است که در زمان و مکانی واقعی نمیگنجد و به گونهای غیر متعارف، رویایی و نمادین در کنار هم قرار گرفتهاند. این مقاله با استناد به نگاره همای و همایون در باغ شاهی، حضور طبیعت واقعی و نمادین را در این اثر بررسی میکند و در نهایت شیوه خاص پردازش طبیعت در نگارگری ایرانی را در راستای ضرورت تبیین مفهوم قدسی طبیعت در دوران پیش از اسلام ارزیابی میکند.
طبیعت
مینیاتور
نماد
خیال
واقعیت
آیین و باور
2011
08
23
12
15
http://www.manzar-sj.com/article_153_bf1457c3e918c55966ffc9618b66dec3.pdf
ا.م.کِوُرکیان؛ ژ.پ.سیکر
1387
پورنامداریان، تقی
1375
پیرنیا، محمدکریم
1386
مجله باغ نظر
منصوری، سیدامیر
اول
71
1383
مجله باغ نظر
نوروزیطلب، علیرضا
هفتم
69
1389
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
معماری منظر در پرتغال؛ «خوائو نونش» نماینده نسل اول معماران منظر
سیده نفیسه
موسویان
-
-
2011
08
23
16
17
http://www.manzar-sj.com/article_154_e43530838e1d407f447c37a427b4e9e7.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
مروری بر تجربههای نونش
-
-
2011
08
23
18
27
http://www.manzar-sj.com/article_155_3ffae8f10836f139fdd8b60c11ba5f60.pdf
Tehran: Conference on aesthetic in urban landscape.
Nunes, J.
Documents and scripts on built projects. Lisbon. Portugal.
.
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
توپوگرافی، امکان ناشناخته منظر پایدار؛ معرفی و تحلیل پروژه پارک ساحلی Tejo and Trancão در لیسبون
فرنوش
پورصفوی
پروژه پارک ساحلی Tejo and Trancão در مجاورت رود Tejo در لیسبون یکی از نمونههای برجستۀ تغییر و بازسازی یک منظر پسا- صنعتی اجراشده در کشور پرتغال است. این پروژه سبب مطرحشدن شرکت PROAP در سطح بینالمللی شد و یکی از کارهای موفق در زمینۀ منظر در کشور پرتغال به شمار میآید. دگرگونیهای اتفاق افتاده در این سایت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا گذشته از تبدیل یک سایت آلوده به یک فضای عمومی جذاب و احیای رابطۀ شهر با رودخانه در این قسمت از شهر، الگویی برای بازسازی مناطق مشابه در کشور پرتغال ارایه داده است. در حقیقت، موفقیت این پروژه بسیار بالاتر از حد پیشبینی شده بود و نه تنها منحصر به محدودۀ مداخلات نمیشود، بلکه مستقیماً بر توسعۀ سایتهای اطراف تأثیرگذار بوده و به روند توسعۀ شهری در کل منطقۀ شرقی لیسبون نیز سرعت بخشیده است. در این پروژه، "مداخلۀ توپوگرافیک در زمین" به عنوان رویکردی مفهومی برای مداخله در منظر، ساختار کلی پارک را شکل داده است. از طریق این مداخلات توپوگرافیک؛ تعریف مقیاس انسانی برای فضاها، تقسیم فضاها و تفکیک کاربریها، شکلگیری شبکه راهها و مدیریت دسترسیها، تعریف کریدورهای دید خاصی برای ارتباط با رودخانه و ایجاد دید و منظرها و تعریف سلسله مراتب روابط در پارک انجام شده است. در عین حال این عوارض توپوگرافیک از طریق کنترل باد، میزان جذب آفتاب و سایهاندازیها در هماهنگی با پوشش گیاهی، شرایط اقلیمی را تنظیم کرده و تنوع اکولوژیک را در پارک افزایش داده است. موفقیت پروژة پارک Tejo and Trancão وابسته به عوامل متعددی است. مهمترین آن را میتوان پیشنهاد مبتکرانة راهکاری چندجانبه برای پروژه دانست که همزمان نیازها و مطالبات مختلف طرح را پاسخگو بوده و به این ترتیب با ایجاد سیستمی یکپارچه و هماهنگ به سمت پایداری بیشتر پیش میرود. ایدۀ مداخلۀ توپوگرافیک در زمین در این پروژه به گونهای نو و مبتکرانه برای پاسخگویی به جنبههای مختلف طراحی منظر به کار گرفته شده است.
منظر پسا-صنعتی
بازسازی
دخالت توپوگرافیک در زمین
پایداری
پارک شهری
2011
08
23
29
37
http://www.manzar-sj.com/article_156_faaaac047fa37cafdafb4df2a1fdecd4.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
خوائو نونش درنگاه دیگران: نونش،معمار پروژه های ماندگار منظر؛ معمار منظر زمین سار
-
-
2011
08
23
38
39
http://www.manzar-sj.com/article_157_9b81d3a33052f697bd5cfa6aa79e0e02.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
مصاحبه اختصاصی مجله منظر با خوائو نونش
-
-
2011
08
23
40
45
http://www.manzar-sj.com/article_158_104f9284bebc82b37fd6030f13518ff9.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
زمان، صورتگر منظر؛ بررسی مفهوم زمان در پیدایی منظر
خوائو
نونش
-
-
2011
08
23
46
51
http://www.manzar-sj.com/article_159_e803bd28eb4ed847b2d582696e417ab2.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
سخن مرکز
ناصر
براتی
-
-
2011
08
23
54
54
http://www.manzar-sj.com/article_160_a006b3ffaf80eec19b6d0e185a761789.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
پیاده راه، محرک توسعه در بافت کهن شهرى؛ بررسى نقش محور استروگت در شهر کپنهاگ
کیومرث
حبیبی
مصطفی
بهزادفر
آیرین
جابری
از شهرهایى با شبکه خیابان هاى بدون خودرو و معروف به شهرهاى مخصوص عابران پیاده می توان به عنوان بهترین مکان هاى زیست در دنیا نام برد. این نوع از شهرها که در آن زیبایى، لذت، راحتى و شبکه اى از خیابان ها و میادین مخصوص عابران پیاده موج می زند در بسیارى از مناطق تراز اول دنیا در حال افزایش است که از مهم ترین این شهرها می توان استکهلم ، کپنهاگ ، مونیخ، فرانکفورت و رم را نام بر د. این مقاله بر آن است که با شناسایى یکى از مهم ترین پیاده راه هاى جهان با نام «استروگت» در شهر کپنهاگ دانمارک، عوامل مؤثر بر کارامدى آن را تبیین کند. تحلیل ها نشان می دهد تجارب جهانى انجام شده در زمینه بهسازى و نوسازى بافت هاى قدیمى، مزایا و منافع بسیارى را در زمینه به کارگیرى ایده پیاده راه در تجدید حیات بافت هاى قدیمى نشان می دهد.
محرک توسعه
پیاده راه
بافت کهن شهرى
استروگت
2011
08
23
55
61
http://www.manzar-sj.com/article_161_f7ff6a2d9dee897a0b34cdefa93349fe.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
زندگی پیاده ایمن؛ دسترسی پیاده به ایستگاههای حمل و نقل عمومی
سید مهدی
معینی
پایداری شهرها به عوامل متعددی از جمله سیستم حمل و نقل کارا و کارامد وابسته است. رشد سیستم حملونقل شهری در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در گذشته پیامدهای یکسان و برابر برای ساکنین خود فراهم نکرده است و الزاماً موجب پایداری این شهرها نشده است. سیستم حملونقل پایدار شهری بایستی تحرک و دسترسی را برای تمامی اقشار مختلف شهری به طور برابر، ایمن، راحت و مناسب فراهم آورد. تحقق این موضوع گرچه برای همه افراد با سطح درآمدی متفاوت بسیار پیچیده و از چالشهای شهرهای بزرگ و متروپولیتنهاست، اما تجربه بسیاری از شهرهای توسعهیافته و در حال توسعه نشان میدهد که این موضوع به کمک طراحی شهری دستیافتنی است به شرطی که سیستمهای حملونقل شهری در پیوند باهم دیده و نیازهای همه کاربران در طراحیها در نظر گرفته شوند. بنابراین تحقق پایداری سیستم حملونقل شهری بدون در نظر گرفتن نیازهای شهروندان و طراحی مناسب فضاهای شهری برای کلیه استفادهکنندگان حملونقل شامل موتوری و غیر موتوری نظیر پیاده و دوچرخه امکانپذیر نیست. رویکرد کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه گرچه در میزان سرمایهگذاری، توسعه زیرساختها و بهکارگیری تکنولوژی حملونقل شهری متفاوت است، اما به دنبال سلطه بدون وقفه اتومبیل شخصی در شهرها در قرن پیش، اکنون توجه به توسعه و گسترش حملونقل عمومی در اغلب شهرها با توجه به آلودگی هوا، شلوغی و ازدحام بسیار بیشتر از گذشته احساس میشود و دسترسی ایمن و راحت پیاده و دوچرخه در پیوند با سیستمهای حملونقل عمومی به یک ضرورت اساسی تبدیل شده و مورد توجه دوباره طراحان شهری قرار گرفته است. هدف از طرح این موضوع، بررسی اهمیت دسترسی مناسب و راحت به ایستگاههای حملونقل عمومی برای کلیه کاربران به خصوص پیاده و دوچرخه است. در این مقاله تلاش شده تا نشان داده شود که پیادهها و دوچرخه سوارها ریسکپذیرترین اقشار استفادهکننده از فضای عمومی و ترافیک مختلط شهری هستند و در صورتی که طراحی شهری، دسترسی ایمن و راحت پیاده و دوچرخه را به سیستم حملونقل عمومی در نظر نگیرد میتواند به عنوان عاملی بازدارنده برای استفادهکنندگان از این سیستمها، و باعث کاهش کارایی آنها و مشوقی برای استفاده بیشتر از اتومبیل شخصی شود.
دسترسی
پیاده
دوچرخه
سیستم حمل و نقل عمومی
پایداری
2011
08
23
62
65
http://www.manzar-sj.com/article_162_7d72ccda1559e324cc003e0b65d976a2.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
تجربهای تاریخی در منهتن؛ احیاى "های لاین" رویکردى در تداوم منظر شهرى
محمد
عسکرزاده
شکلی ساده از تعریف زندگی یک شهر، همنشینی کالبد شهر و ساکنین و شهروندان است. از آنجایی که هرکدام از این دو طول عمر مساوی و برابر یکدیگر ندارند لذا نسلهایی از هرکدام با دیگری همعصر میشود و همپوشانی زمانی اتفاق میافتد. بدان معنی که نسلی از انسانها، زندگی نسلی و گروهی از ساختمانها و عناصر شهری را تجربه میکنند. آن نسل از ساختمانها بعد از مدتی فرسوده یا تغییر شکل و کاربری داده میشود و یا بهطور کلی بازسازی میشود. در مقابل، ساکنین نیز جای خود را به فرزندان و یا مهاجرین میدهند. در طول زمان ارتباط این دو فرایند در حال تغییر، زندگی شهر را تحقق میبخشد. کیفیت این ارتباط و نوع تصمیمگیری شهروندان در رابطه با نحوة ارتباط با کالبد شهر خود، منظر شهر را ساماندهی میکند و رویکردهای متفاوت تصمیمگیری که در حالت ایدهآل میبایست بر مبنای شنلخت انسانی باشد، کیفیتهای مختلفی از زندگی شهری را ارایه میدهد. در تجربیات شهری همواره مباحثی چالشبرانگیز، مبنی بر چگونگی ارتباط کالبد شهر و شهروندان در جریان بوده است. این مقاله بر آن است تا از طریق بررسی تاریخی تجربهای در منهتن که بار تغییرات این دو متغیر در مقابل یکدیگر را آزموده است، رویکردهای مختلف تصمیمگیری در هر دوره را بیان کند.
های لاین
سکوی هوایی راه آهن
دوستان های لاین
خاطره ی جمعی
فضای جمعی
نسل کالبد شهر
2011
08
23
66
71
http://www.manzar-sj.com/article_163_8c92e0a733f66d96ea2cc31ad8c50b57.pdf
Bighorse, A
2010
David, J. & Hammond, R.
2011
-
2011
INFORM
Trade & Industry
Greenstein, J.
2002
INFORM Trade & Industry
Greenstein, J.
2002
-
2003
-
2011
dlle magazine
Jae Hong Lee
2011
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1390
3
15
گذر از فرهنگ به پارکینگ؛ بررسی طرح پیادهراه خیابان صبا
رسول
رفعت
سروین
الهی
تداوم رشد انسان در گرو زندگی و تعاملات اجتماعی است و موجودیت شهر با حضور انسانها در آن معنا پیدا میکند. یکى از فضاهاى جمعى که میتواند نقش حایز اهمیتى در ارتقاى فعالیتهاى اجتماعىـ فرهنگى جامعه ایفا کند، پیادهراه است. حرکت عابر پیاده در پیادهراهها، بهواسطه طراحى مناسب و شناخت مبتنى بر جنبههاى منظرین شهر، موجب افزایش ادراک، ارتقاى هویت و احساس تعلق به محیط و زیبایى می شود. در آستانه هزاره سوم بسیارى از کشورهاى توسعهیافته، پیادهمدارى را در حد چشمانداز توسعه شهرى ارتقا داده و به گسترش پیادهراهها پرداختهاند. خیابان صبا با دارا بودن پتانسیل کافى و نقش پررنگ گذر فرهنگ و هنر در طرح جامع تهران، به علت عدم توجه به منظر شهرى در روند طراحى، نتوانسته پاسخگویى مناسب در راستاى نیاز ساکنان باشد. لذا این نوشته درصدد است با استناد به دانش منظر شهرى، پیادهراه خیابان صبا را به مثابه یک فضاى جمعى تحلیل و ارزیابی کرده و با بررسى و ارایه "پهنه بندى تلفیقى" خیابان صبا که بر اساس پهنه هاى غالب آن، شامل : "پهنهبندی تاریخى" ،"پهنهبندی فعالیتى" و "پهنهبندی سبک معمارى" است، راهکارهایى در راستاى ارتقاى هویت و کیفیت فضایى پیاده راه صبا ارایه دهد.
منظر شهری
پیادهراه
فضای جمعی
خیابان صبا
2011
08
23
72
79
http://www.manzar-sj.com/article_164_2f79d9b5f71ebae12401c6ef6d662868.pdf
مجله منظر
آتشین بار، محمد
دوم
1389
فصلنامه آبادی
اپلیارد، دونالد
69
1382
فصلنامه اندیشه ایرانشهر
جیکوبز، جین
1384
ستوده، منوچهر
1371
مجله منظر
عندلیب، علیرضا
دوم
1389
مجله بینالمللی علوم مهندسی
عباسزادگان، مصطفی
1384
کاشانی جو، خشایار
1389
گلن، یان
مدنیپور، علی
1384
نشریه هنرهای زیبا
معینی، سید محمد مهدی
1385
مجله منظر
منصوری، سید امیر
دوم
1389
منصوری، سید امیر
1389