@article { author = {Mansouri, Seyed-Amir}, title = {Editor-in-Chief`s Speech; Persian Landscape}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {5-5}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {سخن سردبیر؛ منظر ایرانی}, abstract_fa = {1. برنارد لاسوس اولین سؤال در اولین جلسه کلاس «برناردلاسوس»، پرسش از نخستین تجربة درک طبیعت بود؛ اول بار، چگونه و کدام جلوه از طبیعت را شناختید؟ دورۀ "DEA باغ، منظر، قلمرو" در دانشکده معماری لاویلت پاریس، 1992. لاسوس با ارجاع به درون، برای یافتن تجربة طبیعت درصدد بیان کشف خود بود. در طول تاریخ، طبیعت چه مفهومی برای انسان داشته است؟ به موازات تغییر شرایط و نیازهای آدمی، فهم و انتظار او از طبیعت نیز دگرگون می‌شد؛ تا امروز که "منظر" به عنوان یک دانش و یک هنر شناخته می‌شود. این نظریه که منظر پدیده‌ای عینی‌ـ ذهنی است، اگر چه توسط «اگوستین برک» تئوریزه و تدوین شد، اما کشف آن به دست لاسوس صورت گرفت. منظر، به مثابه پدیده‌ای، سیال که میان"طبیعت و فهم ما از طبیعت" در تحول است، از سوال روز اول لاسوس پیدا شده بود. متفکران زیادی قبل از لاسوس درباره منظر نوشته بودند. اما الگوی حاکم (پارادایم) بر همه نظریه‌ها، منظر را "چیز مطلوبی" می‌شناخت که ربطی به "طبیعت" دارد و برای زندگی انسان "مفید" است. تفاوت نظرها، در تفسیر طبیعت و چگونگی فایده آن بود و کمتر در ماهیت منظر تأمل شده بود. اما چرا لاسوس به این نکته دست یافت؟ در میان علت‌های آن، حتماً باید به سابقه وی به عنوان نقاش اشاره کرد. نگاه نقاشان به اطراف خود، با دیگران و علی‌الخصوص دانشمندان (کسانی که با معیارهای عقلی به دنیا می‌نگرند) فرق دارد. نقاش که مهارت آن را دارد تا رنگ، فرم، نور، بافت، حجم و سایر اجزای پدیده‌ها را ببیند، در مواجهه با اشیاء، ورای هویت متعارف آنها، "چیزهای دیگری" می‌بیند. ادراک نقاش از طبیعت، بی‌واسطه است؛ همچون شهود عارفی که پدیده‌ها را در هیبت و معنای متعارف آنها نمی‌بیند. این توانایی برای برنارد لاسوس، که وجه عقلانی و علمی قدرتمندی نیز داشت، کارآیی بزرگی به همراه آورد. از ورای دقت در مفاهیم مختلف از منظر، به سیالیت معنایی آن رسید؛ و با تأمل در چیستی آن، به ماهیت دوگانه عینی‌ـ ذهنی منظر دست یافت. این شماره منظر به اندیشه و آثار او پرداخته است. 2. منظر ایرانی عکس روی جلد، خودش یک مقاله است؛2 از این شماره، روجلدها را مستقل و موضوعی انتخاب کنیم. قرار شد که "منظر ایرانی" عنوان مجموعة عکس‌های روی جلد مجله باشد که تدریجاً فراهم می‌شود. عکس، تفسیر هنرمند است از محیط؛ انتخاب اوست از آنچه در اطرافش قرار گرفته؛ یک قاب است. کادر عکس، آنچه را که باید دیده شود، در تناسب و ارتباط‌های مورد نظر عکاس، محدود می‌کند، و آنچه که نباید دیده شود را خارج می‌کند. در نتیجه عکاسی نوعی گزینش در محیط است و عکس، یک گزیده. رنگ و نور در منظر ناحیة مرکزی ایران، نقش اصلی را بازی می‌کند. ارتفاع زیاد فلات ایران، اقلیم خشک و هوای پاک، آسمان آبی مرکز ایران را سبب می‌شود. نور شدید، تضاد سایه و روشن، تک رنگ مصالح خاکی که تنها ماده در دسترس است، فضای رنگین ساده و درخشان را می‌سازد. انسان ایرانی ساکن در این قلمرو، رن گهای خود را نیز بر همان روال انتخاب می‌کند؛ درخشان و متضاد. منظر ایرانی، انعکاس قلمرو آنها در محیط زندگ یشان است که از صافی ذهن آنها گذشته است. این منظر برای ایرانیان هزاران خاطره و معنا را بازتولید م یکند. منظر ایرانی، بخشی از هویت ماست. باید آن را شناخت و حفاظت کرد.}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_97.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_97_6ed5d85a28a406c010f09335fc5cbf6b.pdf} } @article { author = {Ansari, Mojtaba}, title = {Persian Garden, the common language of landscape architecture in India and Iran}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {6-7}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {The Persian garden is known as one of the most significant styles of gardening and landscape architecture in the world. Persian gardens, also known as Mongolian Gardens, conveyed the methods of instant settlement in a region used by Indian emperors (1526-1707, Babur, Humayun, Akbar, Jahangir and Shah Jahan).The same method was used by Timor in Samarkand and Heart (14th-century) as the new conversion of lifestyle from nomadic life to permanent settlement in the capital. Climatic and cultural Differences in India and Iran lead to the emergence of a new branch of Persian Gardens, i.e. “Water Garden” and “Tomb Garden” -defined by the author- which was mostly appreciated by Mongolian countries .Therefore, the designs of Indian gardens during the mentioned era were directly under the influence of Persian Garden. This research has a historical comparative methodology with the emphasis on the effective factors such as the typology of gardens and socio cultural, political and architectural similarities as a common language between the two countries.}, keywords = {Persian garden,India,Iran,Landscape architecture,Great Mongolia}, title_fa = {باغ ایرانی، زبان مشترک منظر در ایران و هند}, abstract_fa = {باغ ایرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین سبک‌های باغسازی و معماری منظر در جهان شناخته شده است. باغ‌های ایرانی در هند نشانگر بکارگیری شیوه استقرار سریع حکام گورکانی هند (بابر، همایون، اکبرشاه، جهانگیر، شاه جهان و...) بر هند است؛ همان شیوه‌ای که توسط تیمور و اعقاب او در سمرقند و هرات به عنوان الگوی تغییر روش زندگی از چادرنشینی به تشکیل دارالسلطنه و استقرار در پایتخت بکار گرفته شد. تفاوت‌هایی که در اقلیم و آب و هوای هند با ایران وجود داشت، سبب شد که دوگونه‌ از باغسازی ایرانی‌ـ باغ‌مقبره و باغ‌آب (طبق تعریف نویسنده)ـ بیشتر مورد انتخاب قرار گیرد؛ این‌گونه از باغسازی در اکثر باغ‌های ایرانی ساخته شده در دوره گورکانیان بکار رفته است. این تحقیق مطالعه‌ای تطبیقی است که با روش تاریخی به بررسی عوامل مؤثر در شکل‌گیری باغ‌های ایرانی در هند، گونه‌شناسی این باغ‌ها، مقایسه آنها با باغ‌های ایران (ابعاد مشترک و تفاوت)، می‌پردازد و درصدد است نقش باغ ایرانی را به عنوان نشانه‌ای از اشتراکات فرهنگی کشورهای ایران و هند مطرح کند. در این راستا بررسی مشابهات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و زبان مشترک معماری دو کشور، در دورة گورکانیان و صفویان مورد نقد و تحلیل قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {باغ ایرانی,معماری منظر,گورکانیان هند,ایران}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_98.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_98_f07de22310472bd7e326debad19b7ea9.pdf} } @article { author = {Razzaghi Asl, Sina}, title = {A landscape approach to Economical Development of the City}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {12-17}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {Now a day, the relationships between economic values & mainstream urban landscape patterns is an important role of landscape architects & urban designers. From what the most popular cities in the world with their unique townscapes are related to the economic aspects, this mission is very necessary. Besides them, the development of tourism industry is related to forming economic-based urban landscapes. The goal of this paper is an investigation to the impact of economic patterns on globalized urban landscape in a case of ‘Saray-E-Moshir’ Shiraz. Research method of this paper is a qualitative content analysis of texts and case study. The results of this study show that the Saray-e-moshir with the whole economic urban landscape pattern in Shiraz has a unique case in traditional urban open spaces.}, keywords = {landscape,Economy,globalization,Urban Design,economic vitality}, title_fa = {توسعه اقتصادی شهر با رویکرد منظر}, abstract_fa = {امروزه ارتباط میان ارزش‌های اقتصادی و الگوهای طرح منظر شهری کامل، جزو یکی از مهم‌ترین اقدامات طراحان شهری، معماران منظر و از سویی مدیران شهری است و از آن روی که شهرهای واجد ارزش‌های کیفی منظر شهری، در شرایط بازار جهانی و جهانی‌سازی، جذب گردشگر، توسعه صنعت گردشگری و اختصاص سهم بیشتری از سرمایه و کالا را مدنظر قرار می‌دهد، امری ضروری قلمداد می‌شود. این نوشتار کوتاه سعی بر آن دارد تا با بررسی نقش اقتصاد در الگوهای جهانی شدن و تأثیرات آن بر پیکره و مناظر شهری، به ذکر نمونه‌ای منحصر بفرد و تاریخی از تبلور رونق اقتصادی در منظر سرای مشیر شهر شیراز بپردازد. روش اصلی تحقیق، کیفی بوده و از شیوه‌های تحلیل محتوای کیفی متون و تحلیل نمونه موردی بهره می‌برد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سرای مشیر شهر شیراز به عنوان الگویی کامل از تبلور ارزش‌های اقتصادی در منظر شهری، نمونه‌ای دیگر از ذوق و بلوغ استادکار معمار ایرانی در پردازش فضای مطلوب و انسانی را به بهترین وجهی عرضه می‌دارد.}, keywords_fa = {منظر,اقتصاد,جهانی شدن,طراحی شهری,سرزندگی اقتصادی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99_996ff16f4827ae4d9c1cd65a0e2f38a6.pdf} } @article { author = {Yarahmadi, Samaneh}, title = {Urban landscape in a strategic view}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {18-23}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {Due to rapid urban development following the rapid economical, political and social transformation of societies, physical expansion of cities occurs beyond the scope of the surrounding lands to the adjacent habitats that had formed as self-sufficient villages throughout history. Mentioned Villages changed first to the marginal habitats of the city and then to regions within cities because of continuous urban development.Current neighborhoods like Jamaran, Deh Vanak, Evin, Imamzade Qasem and etc are regions of Tehran that are located in current range of the city and had been independent villages with relationships with each other not long ago. Complexity of social, economical, cultural, physical and traffic in the region of Jamaran as a mountainous village in Shemiran in the past and combination of rural and urban features in different aspects causes the region not having complete specifications of a village, nor qualities of an urban society. Also relation of this region with the political revolution of Iran makes it more important to recognize this urban texture much better to plan deliberately and this complex relationship leads to inefficiency and insufficiency of subjective and local plans. Current paper includes four parts that investigates planning strategies of urban landscape in Jamaran urban-village in contemporary Tehran: First part is about generalities of research. In the next part location and specifications have been studied. Third part includes site analysis and historical and subjective city framework and structure of Jamaran. At the end organization Strategies of Urban Landscape in Jamaran Urban-Village are offered.}, keywords = {Urban-village,Urban landscape,Jamaran,holistic view,historical and subjective city structure}, title_fa = {منظر شهری در نگاه استراتژیک}, abstract_fa = {با روند روبه رشد توسعه که در پی تحولات سریع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع اتفاق می‌افتد، دامنه گسترش کالبدی شهرها فراتر از اراضی پیرامونی رفته و به سکونتگاه‌های مجاور که به شکل روستاهایی خودکفا در طول تاریخ شکل گرفته است، می‌رسد. روستاهای مورد اشاره در ابتدا به عنوان سکونتگاه‌های حاشیه شهر، و با ادامه روند گسترش شهری به شکل محلاتی درون شهرها تغییر چهره می‌یابند. جماران، امام‌زاده قاسم، چیذر، ده ونک، اوین، درکه، فرحزاد، طرشت و بسیاری دیگر از محله‌ها که در محدوده کنونی شهر تهران قرار گرفته‌اند، در گذشته‌ای نه چندان دور روستاهایی بوده‌اند که در عین خودکفایی مناسبات بسیاری نیز با یکدیگر داشتند. پیچیدگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و ترافیکی در محله جماران که در گذشته به عنوان یک روستای کوهستانی در شمیران مطرح بوده است با تلفیق خصوصیات روستایی و شهری در ابعاد مختلف، موجب می‌شود که این مجتمع زیستی نه از خصوصیات کامل یک روستا برخوردار بوده و نه ویژگی‌های یک جامعه شهری را در خود داشته باشد. همچنین پیوند خوردن این محله با فرهنگ سیاسی- انقلابی ایران بر اهمیت شناخت صحیح این بافت جهت برنامه‌ریزی سنجیده‌تر برای آن می‌افزاید و موجب ناکافی و ناکارآمد شدن طرح‌های موضوعی و موضعی می‌شود. این نوشتار که به جستجوی راهبردهای ساماندهی منظر شهری روستا- شهر جماران در تهران می‌پردازد مشتمل بر چهار بخش است : بخش اول به کلیات تحقیق، بخش دوم به موقعیت و ویژگی‌های روستا- شهر جماران و بخش سوم سازمان فضایی محله جماران مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در نهایت راهبردهای ساماندهی منظر شهری ارائه می‌شود.}, keywords_fa = {روستا- شهر,منظر شهری,جماران,رویکرد کل‌نگر,سازمان فضایی تاریخی و ذهنی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_100.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_100_0d73a2bb05b3d7d0d04856ec31315c96.pdf} } @article { author = {Negin Taji, Samad}, title = {Place and Sense of place}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {24-29}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {The sense of place means particular experience and perception of a special setting specifying the personal orientation to a place and emerging a feeling of spatial differentiation, orientation and perception. In this paper, different aspects of the sense of place has been considered as a theoretical basis. The goal of this paper is to determine these aspects and their applications in the context of architecture and urbanization. Research methodology in this article is based on the concepts of relationship between human and place and consideration of the integration of human and place in different views. Finally the sense of place will be represented in architectural sense and the elements effective on the sense of place in architecture will be discussed. The main contribution of this paper is that an environment with physically distinctive character is more successful in creating the sense of place. Defining the space is effective element in making architecture distinctive from environment which is in turn related to the quality of edge and boundary, enclosure, contrast and variety, views, landscaping, and naming. H: Since the space is a significant element in making the environment different from the architecture physically, a special and a specified character based environment can be successful in creating the sense of place.}, keywords = {Sense of Place,Sense of Attachment,physical elements,Definition of space}, title_fa = {مکان و حس مکان}, abstract_fa = {حس مکان یعنی تجربه و درک خاص از یک قرارگاه ویژه که جهت‌گیری شخص را نسبت به یک مکان با احساسی از تفاوت، جهت‌یابی و درک فضایی مشخص می‌کند. در این مقاله حس مکان به عنوان یک پایگاه نظری در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از صاحب‌نظران در این زمینه می‌توان رلف (1976)، توان (1977، 2002)، استیل (1981)، شامای (1991) و آلتمن و لاو (1992) را در حوزه‌های مختلف برشمرد. از اهداف این نوشتار مشخص کردن چارچوب‌های این حوزه و کاربردی کردن آن در زمینه معماری و شهرسازی برای طراحان است. در راستای تحقق اهداف مذکور، این نوشتار به بررسی مفاهیم ارتباط انسان و مکان، پیوند انسان و مکان از نظرگاه‌های مختلف و در نهایت به حس مکان با رویکردی کالبدی که بیشتر در اختیار طراحان و قابل کنترل است، می‌پردازد. دستاورد اصلی این مقاله را می‌توان در ذکر این نکته دانست که از لحاظ کالبدی، محیطی که دارای کاراکتر مشخص و متمایز باشد، در آفرینش حس مکان موفق‌تر است.}, keywords_fa = {حس مکان,حس تعلق,عوامل کالبدی حس مکان}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_101.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_101_4fe1af5f4269356954e4acf2e5c2ac47.pdf} } @article { author = {Taghvaea, Ali Akbar and Kameli, Hoda}, title = {Symbolism and Landscape Design}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {30-35}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {Architects try to show the concept of their design (the space) in different ways, such as direct visualization, using symbols, metaphors and using sensory characteristics of the space. This manuscript evaluates different approaches to the designing of the conceptual garden which based on "the style of concept transfer". It demonstrates that responding to the user’s senses for understanding the concept of the space and landscape garden is the appropriate approach. This method can be used alone or alongside other methods to transfer meanings. Hypothesis:There is no way but using Symbol and metaphor for creating space and concept perception. It seems that the most stable way for space creation in the landscape, is using direct sensory of human to percept certain concept.}, keywords = {Conceptual design,Landscape architecture,senses}, title_fa = {سمبولیسم و طراحی منظر}, abstract_fa = {معماران برای ایجاد مفاهیم مورد نظر خود در فضا از راه‌های مختلف تصویرسازی مستقیم، بهره‌گیری از نماد، استعاره و بکارگیری ویژگی‌های حسی فضا استفاده می‌کنند. این نوشتار رویکردهای مختلف در طراحی باغ مفهومی بر اساس "شیوه انتقال مفهوم" را بررسی می‌کند. در نهایت مخاطب قرارگرفتن حواس کاربر برای درک مفهوم فضا و منظر باغ را به عنوان راهکار مناسب ارزیابی می‌کند. این روش می‌تواند به تنهایی و یا در کنار روش‌های دیگر انتقال معنی بکارگرفته شود.}, keywords_fa = {طراحی مفهومی,معماری منظر,حواس}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_102.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_102_826a488ca670dc5accde150c65763b49.pdf} } @article { author = {Adelvand, Padideh and Ghashghaei, Reza}, title = {The shared landscape: what does aesthetics have to do with ecology?}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {36-41}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {This collaborative essay grows out of a debate about the relationship between aesthetics and ecology and the possibility of an ‘‘ecological aesthetic’’ that affects landscape planning, design, and management. We describe our common understandings and unresolved questions about this relationship, including the importance of aesthetics in understanding and affecting landscape change and the ways in which aesthetics and ecology may have either complementary or contradictory implications for a landscape. To help understand these issues, we first outline a conceptual model of the aesthetics– ecology relationship. We posit that: 1. While human and environmental phenomena occur at widely varying scales, humans engage with environmental phenomena at a particular scale: that of human experience of our landscape surroundings. That is the human ‘‘perceptible realm.’’ 2. Interactions within this realm give rise to aesthetic experiences, which can lead to changes affecting humans and the landscape, and thus ecosystems. 3. Context affects aesthetic experience of landscapes. Context includes both effects of different landscape types (wild, agricultural, cultural, and metropolitan landscapes) and effects of different personal–social situational activities or concerns. We argue that some contexts elicit aesthetic experiences that have traditionally been called ‘‘scenic beauty,’’ while other contexts elicit different aesthetic experiences, such as perceived care, attachment, and identity. Last, we discuss how interventions through landscape planning, design, and management; or through enhanced knowledge might establish desirable relationships between aesthetics and ecology, and we examine the controversial characteristics of such ecological aesthetics. While these interventions may help sustain beneficial landscape patterns and practices, they are inherently normative, and we consider their ethical implications. Hypothesis: In Perception of ecology, ecological aesthetic is basically an original aesthetic that should be taken into consideration and supported extensively.}, keywords = {-}, title_fa = {منظر اشتراکی؛ نسبت زیبایی‌شناسی با اکولوژی}, abstract_fa = {این مقاله گردآورى مباحثه اى از رابطة زیبایی شناسى و اکولوژى است که ارائه مدلى تأثیرگذار از زیبایی شناسى اکولوژیکى بر برنامه ریزى، طراحى و مدیریت منظر، از اهداف اصلى آن به شمار می رود. در همین راستا، ادراکات رایج و سؤالات بی پاسخ دربارة رابطة یادشده تشریح می شود که خود مشتمل است بر اهمیت زیبایی شناسى در چگونگى ادراک و تأثیرگذارى آن بر تغییرات منظر و راه هایى که زیبایی شناسى و اکولوژى به گونه هاى مکمل و یا متناقض بر منظر دلالت دارد. براى کمک به درک بهتر این موضوع، مدلى مفهومى از رابطه زیبایی شناسى و اکولوژى مطرح می شود: 1. اگرچه گستره مقیاس پدیده هاى محیطى و انسانى بسیار متنوع است، اما انسان با آن پدیده ها در مقیاسى ویژه ارتباط دارد؛ به عبارتى، تجربه انسان از منظر محیط اطراف، قلمرو ادراکى او به شمار می رود. 2. مواجهه با این قلمرو، منجر به تجربیات زیبایی شناسى می شود که خود می تواند به تغییرات مؤثر بر انسان، منظر و به دنبال آن، اکوسیستم ها منتهى شود. 3. بسترها با تأثیرگذارى بر چگونگى تجربه زیبایی شناسى از منظر، شامل تأثیرات انواع مختلف منظر (بکر، کشاورزى، فرهنگى و منظر شهرى) و تأثیرات دغدغه ها یا فعالیت هاى فردى- اجتماعى مربوط به آن موقعیت است. بعضى بسترها منجر به تجربه هاى زیبایی شناسى یا زیبایى منظر می شود، درحالی که دیگر زمینه ها، تجارب زیبایی شناسى مختلفى از جمله توجه به ادراکات، تعلقات و هویت را درپى دارد. این نوشتار در پایان به چگونگى مداخله در مدیریت، طراحى و برنامه ریزى منظر یا ارتقاى دانش می پردازد که می تواند در ایجاد ارتباطى مطلوب بین زیبایی شناسى و اکولوژى مؤثر واقع شود؛ همچنین ویژگی هاى بحث برانگیز این نوع از زیبایی شناسى اکولوژیکى بازبینى می شود. به علاوه باید توجه داشت؛ اگرچه چنین مداخلاتى می تواند شیوه ها و الگوهاى منظر را پایدار نگه دارد، اما ماهیت ضابطه مندى دارد و مفاهیم اخلاقی شان نیز بایست مدنظر قرار گیرد.}, keywords_fa = {درک منظر,زیبایى منظره,زیبای ىشناسى اکولوژیکى,تغییرات منظر,زمینه (بستر)}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_109.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_109_46ea0bfe747297035e2f82efe225d0e4.pdf} } @article { author = {Alehashemi, Ayda and Sarihi, Soad}, title = {Bernard Lassus awarded IFLA gold medal 2009}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {42-47}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {مدال طلای IFLA 2009 برای برنارد لاسوس}, abstract_fa = {-}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_113.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_113_1ae7c9e40256a92e22f56d4bdb8ce179.pdf} } @article { author = {Mansouri, Maryam-al-Sadat}, title = {Bernard Lassus; Experiments and concerns in landscape design}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {48-57}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {برنارد لاسوس؛ تجربه‌ها و دغدغه‌ها درطراحى منظر}, abstract_fa = {-}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_117.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_117_1556d10d2bd87e23da36ef156d6565d6.pdf} } @article { author = {Atashinbar, Mohammad}, title = {Bernard Lassus, In point of view of Landscape teachers}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {58-65}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {برنارد لاسوس، از نگاه استادان منظر}, abstract_fa = {-}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_118.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_118_a2112f8efc27c11e8021096e68c1c9b8.pdf} } @article { author = {Mansouri, Maryam-al-Sadat and Atashinbar, Mohammad}, title = {The exclusive interview with Bernard Lassus}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {66-73}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {مصاحبة اختصاصى مجلة منظر با پروفسور برنارد لاسوس، برندة جایزة معمار منظر برتر جهان در چهار سال منتهى به 2010}, abstract_fa = {-}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_119.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_119_02e987f8fbfcaf4f3b83e34461ee1b86.pdf} } @article { author = {}, title = {3rd Prize Winner of IFHP International student competition, 2010}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {3}, number = {13}, pages = {74-79}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {طرح دانشجویان ایرانی، برندة رتبة سوم کنفرانس بین‌المللی IFHP نقد دومین مسابقه معماری داخلی}, abstract_fa = {-}, keywords_fa = {-}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_120.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_120_69a7d86c1e128d12f98764a134307b79.pdf} }