@article { author = {Mansouri, Seyed Amir}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {2-2}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {درآمد/ منظر نو}, abstract_fa = {فهم انسان امروز از محیط دگرگون شده است. انسان عصر سنت "جهان" را بیرون از خود و دارای معنایی می دانست که وظیفه دارد آن را کشف کند. نخستین بار اسطوره ها برای طبیعت و عناصر آن مفاهیمی وضع کردند. آب، هدیه‌ی اَناهیتا، ایزدبانوی آب و باروری به بشر است. آب در این عصر دارای شخصیت و هویت است. موجود عاقلی است که خشم می گیرد، نیرو می بخشد، حیات می‌دهد و می‌میراند. در همه‌ی اینها آب ابزار نیست، تصمیم‌گیر است، فهمنده‌ای است که اختیار دارد. همچون درخت در شعر سهراب که در دنیای مجازی درس آموز انسانها شده است : من ندیدم دو صنوبر را با هم دشمن / من ندیدم هیچ بیدی سایه اش را به زمین بفروشد  اسطوره ها به تدریج جای خود را به باورهای مقدس و ادیان اولیه سپردند. طبیعت و هر آنچه در آن بود از دریچه‌ی ماوراءالطبیعه معرفی می شد. از این منظر وظیفه ی انسان کشف آن عنصر ثابت بود که از این دریچه دیده می‌شد. انسان همچنان مأمور فهم معنایی بود که در طبیعت موجود است نه مسئول تدوین آن. بدین ترتیب عصر سنت روزگار معنابخشی به زمین و آسمان شد. عناصر طبیعت در عصر سنت پیش از خلق انسان با هویت مستقل خود وجود داشته اند.  اندیشه اسلام تفسیر دیگری از جهان داد. علیرغم وجود مشترکات زیاد با آئین های قدیمی‌تر الهی،  زاویه‌ی نگاه اسلام به خدا و طبیعت متفاوت بود. طبیعت مخلوق و در خدمت انسان است. مظاهر آن آیات خداوند است. همچون عکس درون آب جلوه‌ای از اوست. طبیعت خود ندارد؛ برای ماست. عرصه لازم برای رشد و تعالی انسان است. این نگاه هرگز به جهان غرب راه نیافت. شباهت‌های لفظی ادبیات اندیشه اسلامی با آئین مسیحیت مانع از نقش آفرینی آن در جهان علم محور شد.  ظهور مدرنیته در غرب و اصالت تشخیص انسان ردای قداست و معنای ذاتی را از پیکر طبیعت بیرون آورد. طبیعت، کالبد فاقد هویت و محصول همسازی کنشگران محیط در طول تاریخ است. محیط فاقد هویت مستقل است اما هویت انسان در کنار او شکل می‌گیرد. عناصر طبیعت در اثر همجواری با انسان و زندگی تاریخی او ابتدا به نمادهایی برای بیان خاطره‌ی انسان بدل می‌شود. اما مگر بشر چیزی جز خاطرات اوست؟ انسان ذهن است و جسم او حامل قوه ای است که تدریجاً و در مجاورت عناصر محیط نمو می‌کند. همچون گیاهی که آب و مواد معدنی را از زمین می گیرد و رشد می کند. این گیاه جز همان آب و مواد چیز دیگری نیست. لکن صورت جدیدی دارد. ذهن انسان نیز در پرتو حوادث و تجربه زمان با علم خود یکی می شود. اینجا دیگر درخت و آب عناصری بیرون از انسان نیستند. هویت آنها زاده‌ی خیال او نیز نیست؛ چه، محصول وقایعی است که واقعاً رخ داده است. ذهن موجود مجردی است که از عالم ماده پدید آمده است. طبیعتِ برگزیده‌ی این ذهن، حامل معنایی است که از زندگی مادی انسان در کنار عناصر آن پدید آمده است. این دریچه به جهان، مفاهیم تازه ای را در دایره ی معلومات بشر وارد کرده است. مفاهیمی که نه در میان عناصر بیرونی (ابژکتیو) قرار می‌گیرند و نه در میان عناصر ذهنی (سوبژکتیو). بلکه معرفت به موجودی است که در آغاز بیرونی بوده و در کنار انسان زیسته و در ساخت ذهن او شریک بوده است. مفهوم امروز این پدیده نه قابل تفکیک از ماده و نه از خیال آن است. این پدیده منظر است.  شناخت منظر دستاورد جدید دانش بشر است. پدیده‌ای که محصول تعامل انسان با محیط است. منظر مجموعه آثاری است که از حضور انسان تاریخی در محیط او پدید آمده است. انسان تاریخی نیز محصول محیطی است که درآن زندگی کرده است. منظر فرزند تعامل انسان با محیط است. منظر با معنای جدید خود، که در بستر مدرنیته تبیین شده، انطباق بسیاری با تفسیر اندیشه اسلامی از طبیعت و محیط دارد. تعریف "مکان" به مثابه تلاقی "جغرافیا با تاریخ"، "جایی که حادثه ای در آن رخ داده" نیز از مفاهیم نوینی است که هنرهای مربوط به خلق فضا از جمله معماری را متحول می کند. مکان را منهای ذهن انسان نمی توان معنی کرد. امروزه مداخله در فضاهای بیرونی یا بسته (معماری) با این نگرش راهبری می شود. تلقی سنتی از مکان و منظر جای خود را به معنای جدید آنها سپرده است.  منظر به مثابه دستاورد جدید دانش بشر ماهیتی میان رشته ای دارد. منظر دیدگاهی نو به طبیعت و محیط است. همه‌ی آنها که محیط را این گونه می فهمند همکاران ناشناخته مجله منظر هستند که دست تمنا به سویشان گشوده است. مجله منظر برگ سبزی است برای پویندگان قلمروهای جدید هنر و علم. هنرمندان، نویسندگان، جامعه شناسان، فیلسوفان، تاریخ‌دانان، محیط‌شناسان، شهراندیشان و معماران گروههای هدف و مخاطب "منظر" هستند. امید که این قدم نو به قدمهای دیگر دردآشنایان وصل شود تا مایه‌ی سعادت جامعه‌ی نجیب و اصیل ایران گردد.  }, keywords_fa = {منظر,محیط,طبیعت}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1517.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1517_f2070e5f37255db5ad0720371167496f.pdf} } @article { author = {Iranmanesh, Seyed Mohsen}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {3-5}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اخبار کوتاه}, abstract_fa = {اکو هتل در دل یک صخره باغ گوتنبرگ در محله هدن، سوئد جوایز 2008 مؤسسه منظر مؤدب‌ترین و بی‌ادب‌ترین شهرهای جهان فاستر بدون هراس از بحران اقتصادی پیش می‌رود گسترش اثر لویی کان توسط پیانو}, keywords_fa = {}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1522.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1522_281f2af04c9c6e4909ac03798e64aa6b.pdf} } @article { author = {Ghavampour, Ensieh}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {6-6}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم}, abstract_fa = {اهمیت و ارزش بافتهاى تاریخى از یک سو و ناتوانى آنها در پاسخگویى به نیازهاى روز ساکنین خود از سوى دیگر، مداخله در آنها را  به موضوعى سهل و ممتنع تبدیل نموده است. نبود راه حل مناسب براى حل این مشکل موجب شده است تا بافتهاى تاریخى روز به روز حیات خود را از دست داده و کم کم تبدیل به ماکتى خالى از روح و زندگى گردد. وسعت زیاد بافتهاى تاریخى و فرسودگى آنها، اقدامات اندک و گاهى ناموفق مداخله در بافتهاى تاریخى و ارزش و اهمیت غیر قابل انکار آنها به عنوان بخشى از سرمایه شهر موجب شد تا همایشى با عنوان احیاى بافتهاى با ارزش در تاریخ 5 تا 7 آذ رماه با هدف تبادل نظرات، اطلاعات وشناخت مساله بافت تاریخى و یافتن راه حلى منطقى براى احیا آنها در یزد برگزار گردد.}, keywords_fa = {بافت‌های تاریخی,نوسازی,احیا}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1523.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1523_f5891c74d92c98c5f7f3d44f3057beb1.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Mohammadreza}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {8-11}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {منظر راه شهرى}, abstract_fa = {تعبیرى از شهر وجود دارد که آن را مجموعه‌ای متشکل از توده و فضا می‌داند. در این تعبیر، راه‌های شهرى به عنوان عمده‌ترین بخش از فضاى شهر مطرح‌اند. محصول چنین نگرشى، تنها به مورفولوژى و ریخت‌شناسی کالبد راه‌های شهرى منتهى می‌شود. این شناخت به آن نیمه از شهر که به جنبه‌های عینى منظر اشاره دارد، محدود می‌شود. هدف این مقاله شناخت منظرین راه شهرى است که به هر دو جنبه عینى و ذهنى آن می‌پردازد و ترکیب جدایی‌ناپذیر آن را می‌سازد. در حقیقت منظر راه شهرى دستیابى به معرفتى از راه است که ادراک کالبدى و نگرش ذهنى و خاطره‌ای راه را توأمان می‌داند. نه یکى را مقدم بر دیگرى و نه یکى را کافى می‌پندارد. این بحث در قالب مجموعه‌ای دنباله‌دار تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد تا بتوان به شناختى علمى از منظر راه شهرى دست یافت. در بخش نخست از این مجموعه، مفهوم منظر راه شهرى مورد بررسى قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1524.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1524_790685e426647f260a77873dd4a22ef6.pdf} } @article { author = {Doustmohammadi, Parvaneh and Zandieh, Razieh}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {12-15}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگاهى به بهسازی پیاده‌روهاى پایتخت}, abstract_fa = {در شهرهاى امروز، پیاده رو بخش اصلى از خیابان است که علاوه بر تسهیل حرکت عابرین در شهر، با برخوردارى از شرایط زیست محیطى مناسب مى تواند به عنوان یک فضاى شهرى مطلوب جهت حرکت در هواى باز، اوقات فراغت و ... عمل کرده و سبب شکل گیرى تعاملات میان انسان ها و وقایع مختلف اجتماعى و فرهنگى شود.}, keywords_fa = {پیاده رو,بهسازی,ارزیابی کیفی,هویت,عناصر طبیعی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1525.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1525_88e640e15805c893eb6abca314c0266c.pdf} } @article { author = {Ashouri, Ali}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {16-19}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {منظر شهرى بیانى از مدنیت جامعه}, abstract_fa = {شهر محصول مستقیم جامعه‌ای است که در آن زندگى می‌کند و گوناگونى منظر شهرها در تاریخ و جغرافیاى جهان، معلول اندیشه متفاوت مدنى جوامع می‌باشد. شهرهاى فلات ایران به تبعِ تجربه تمدن‌های مختلف در یک بستر بوم‌شناختی و فرهنگى، منظر ویژه‌ای به خود گرفته است؛ لذا سیما و منظر شهر می‌تواند معیارى باشد جهت بررسى روند تحولات جامعه و فهم اندیشه مدنى آن. بدیهى است به دلیل تمایز ساختار و اندیشه مدنى جوامع، سهم حضور عرصه‌های آن در ایجاد فضاهاى شهرى و شکل‌گیری منظر آن‌ها متغیر خواهد بود. شهر توسط عناصر منظر و از طریق نظام خاصى که بین آن عناصر برقرار می‌شود شکل گرفته و واجد هویت مکانى و اجتماعى شده است و خواندن آن به مثابه یک متن نیازمند آگاهى از قواعد و دستور زبان منظر می‌باشد. از این رو قرائت منظر شهر براى پى بردن به آن دستور زبان و به منظور حفظ منظر و تعیین خط مشى توسعه براى آینده‌ای که انتظارات و مناسباتش متفاوت خواهد بود ضرورى می‌باشد. زیربناى تحلیلى بحث این نکته است که ارتباطى بین ماهیت اجتماعى و سیاسى فضاهاى شهرى و منظر آن برقرار است که با قرائت آن می‌توان سهم حضور بخش‌هاى یک جامعه را در شکل گرفتن منظر آن شهر باز جست.}, keywords_fa = {منظر شهری,جامعه,مدنیت}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1526.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1526_5228a909e68ce4260d66b749c07d5d01.pdf} } @article { author = {Ghazanfari, Parvaneh}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {20-23}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {منظر طبیعى}, abstract_fa = {تنوع گسترده اى از مناظر وجود دارد که بیانگر تفاوت منظر در مناطق مختلف جهان مى باشد. گونه اى از این مناظر، مناظر بکر طبیعى و دست نخورده اى هستند که در آنها دخل و تصرفى صورت نگرفته است و بخش دیگرى از آنها مرکب از آثار طبیعى و انسان ساخت است که حکایت از تعامل میان انسان و محیط پیرامون خود دارد. لذا آنچه که ما در این کره خاکى شاهد آنیم طیف وسیعى از مناظرى است که یکسر این طیف، شامل مناظرى است که انسان در آن نقشى ندارد و یا نقش او کمرنگ است ، همچون جنگلها و نقاط بکر دست نخورده و سمت دیگر این طیف را مناظرى تشکیل مى دهد که در آن نقش انسان به حداکثر مى رسد، همچون مناظر شهرى.}, keywords_fa = {منظر طبیعی,منظر فرهنگی,انسان}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1527.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1527_5a29cd0c6624d1f2c9135ed0c5827a85.pdf} } @article { author = {Khani, Ali}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {26-27}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پهنه بندى طرح جامع تهران، بیان گرافیکی وضع موجود}, abstract_fa = {بعد از طرح جامع 1349 فرمانفرمائیان و طرح ساماندهى 1381آتک، طرح جامع 1385 بوم سازگان سومین طرح جامعى است که براى شهر تهران تدارک دیده شده است. «طرح  بررسى مسائل توسعه شهرى مناطق تهران» در سال 1381 و «مطالعات الگوى توسعه و طرح تفصیلى مناطق تهران» در سال 1383 مبناى تهیه طرح جامع 85 شهر تهران بوده است. این طرح در نیمه پایانى سال 1386 تصویب و ابلاغ شد. در این طرح ضمن پهنه بندى نحوه استفاده از اراضى، تعداد قابل توجهى طرح هاى موضوعى و موضعى نیز معرفى شده است. در خصوص این طرح تاکنون مباحث مختلفى عنوان، و کارگاه هاى متعددى نیز با موضوعات متنوع تشکیل شده است. با توجه به عدم دسترسى عموم به اسناد طرح، مباحث مطرح شده معطوف به رویکردها و چارچوب هاى کلى آن بوده و کمتر به ابعاد کارشناسى وفنى طرح پرداخته شده است.}, keywords_fa = {طرح جامع تهران,پهنه بندی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1528.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1528_735f90e38d0076663229a7f23827203a.pdf} } @article { author = {Hafizi, Miaad}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {28-29}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سینماى معمارى، معمارى سینما}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1529.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1529_48fffbdf476e206bc0e531874a0a452c.pdf} } @article { author = {Javadi, Shohreh}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {30-32}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درخت هاى آیینى}, abstract_fa = {از دیرباز تاکنون، در جاى جاى ایران درختانى حضور داشته اند که مردم به آن ها دل بسته و احترام و بزرگداشت این کهن سالان را بر خویش واجب مى شمردند. چه بسیار سروها، چنارها، سدرها و بیدهایى که به سبب قدر و منزلت و تقدسى که در باور مردمان داشته اند، نامورانى را در پاى خود مدفون کرده اند و گاه به یاد این بزرگواران بناهاى یادبود بر پاى داشته اند. این اماکن، درختان و چشمه هاى مجاور آن کم کم به شکل مجموعه هایى براى زیارت و تفریح مردم در آمد که بسیارى از آن ها تاکنون نیز بر جاى و استوارند.}, keywords_fa = {درخت های مقدس,چشمه,کوه}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1530.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1530_0175f38af8cb8a4493ac113584218097.pdf} } @article { author = {Lesan, Maryam}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {34-37}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پارک لستر}, abstract_fa = {پارک لستر تقریبا در دو کیلومترى جنوب غربى مرکز شهر برادفورد انگلستان در محله منینگهام واقع شده است. این پارک زیبا، در دهه هاى اخیر مورد غفلت و اهمال قرار گرفته و بخش هایى از پوشش گیاهى آن به صورت انبوه درآمده است و جاذب رفتارهاى ضد اجتماعى بوده است. در اواخر دهه 90 بیشتر قسمتهاى پارک براى استفاده کنندگان معمولى آن بصورت یک منطقه ممنوعه بدل شده بود. هرچند که نوسازى 4/2میلیون پوندى آن که در سال 1997 آغاز گشته این روند را معکوس کرده و با ایجاد تعادل میان احیاء بخشهاى تاریخى و احداث عناصر و نشانه هاى جدید بصورت ماهرانه باعث گردیده که پارک هم اکنون بصورت کانون عمومى براى فعالیتهاى اوقات فراغت براى محله هاى اطراف پارک و حتى کل شهر تبدیل گردد. تاریخ پارک به زمانى برمى گردد که انجمن شهر برادفورد پارک 22 هکتارى "دیر" را در سال 1870 از ساموئل لستر، تاجر برجسته پارچه، با این شرط که زمین آن به عنوان یک پارک عمومى مورد استفاده قرار بگیرد، خریدارى کرد. پارک جزء آثار ثبت شده میراث پارکها و باغهاى انگلستان است و همواره به عنوان اثر مهم تاریخى مورد توجه بوده است. این پارک شامل شش ساختمان محفاظت شده مى باشد که یکى از آنها تالار یادمان "کارت رایت" مى‌باشد.}, keywords_fa = {پارک لستر,احیاء}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1531.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1531_386434b54c9fc0be40f372b09e2d0fb5.pdf} } @article { author = {Tayyebifar, Mahsa}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {38-39}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {خانه فولادى}, abstract_fa = {هنگامی که مجسمه ساز امریکایی، ریچار سر، در حال خلق اثار هنری نمادین فولادی خود بود که حدود 4 دهه به طول انجامید و در نقاط کلیدی دو طرف آتلانتیک نصب شد، هنرمند همکار و همشهری او، رابرت برونو، تقریباً همان زمان -33 سال پیش تا کنون- را صرف ساختن کاخ فولادی جوشکاری شده 90000 تنی خود نزدیک لوبوک در تگزاس کرد.}, keywords_fa = {رابرت برونو,خانه فولادی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1532.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1532_a68ad676c45eca803a26ddbd35e1c8c3.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {40-41}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حلقه گمشده معمارى ایرانى}, abstract_fa = {حلقه گمشده معمارى ایرانى یکى از دغدغه هاى عرصه معمارى و شهر سازى ایران در چند دهه اخیر است و تلاش هاى پراکنده اى براى یافتن پاسخ آن صورت گرفته اما همچنان یکى از چالش هاى اساسى در معمارى معاصر ایران و نسبت آن با معمارى گذشته سرزمین ماست.}, keywords_fa = {حلقۀ گمشده,معماری ایرانی,نخستین همایش ملی دانشجویی معماری ایرانی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1533.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1533_88c0576b88327f7e079051f06f9178b0.pdf} } @article { author = {Eshrati, Parastou}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {42-43}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سوغات سفر}, abstract_fa = {مسجد بایزید یکى از مساجد قدیمى شهر استانبول مى باشد که علاوه بر ارزش هاى معمارى، مجاورت آن با بازار و دانشگاه استانبول اهمیت ویژه اى براى آن رقم زده است. فضاى معنوى و آرام مسجد را یک فضاى شهرى کوچک به بازار پرهمهمه و شلوغ پیوند مى دهد. فضایى که در تمامى ساعات شبانه روز به روى همه ى اقشار جامعه باز است و در آن تعامل اجتماعى رخ مى دهد؛ یک فضاى شهرى که مى توان آن را یک فضاى جمعى موفق نامید؛ یک حیاط شهرى براى حیات مدنى.}, keywords_fa = {مسجد بایزید,فضای شهری,حیات مدنی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1534.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1534_46ae71e34aa36d3fe2b6b2b4c893c0f5.pdf} } @article { author = {Houshangian, Mojtaba}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {44-45}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شهر در آیینه سینما}, abstract_fa = {همایش سینما و معمارى، با موضوع شهر و فضاى شهرى در آبانماه 87 از سوى فرهنگستان هنر برگزار شد. موضوع همایش، اگر چه با استقبال زیادى مواجه نشد اما قابل توجه بود. از این روست که علیرغم گذشت چند ماه مى توان اشاراتى به آن داشت. برخى پاسخها به سوالات "منظر" قابل تامل است که با هم مى خوانیم :آیا در سینماى مستند ایران به دغدغه معمار در خلق فضا توجه مى شود؟ گویا معمارى در آثار مستندسازان ایرانى فقط به کالبد محدود مى شود.}, keywords_fa = {سینمای مستند,خلق فضا}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1535.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1535_2c4a591cbbf2a339d51df32465aaec0b.pdf} } @article { author = {Askarzadeh, Mohammadhossein}, title = {-}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {1}, number = {0}, pages = {46-48}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مرکز شهرى تى سو کوبا}, abstract_fa = {تی سو کوبا شهرى کوچک در ژاپن است. ایسوزاکى معمار سرشناسى است که مرکز ت ىسوکوبا را به مثابه فضاى جمعى طراحى کرده است. ولى مى گوید که تلاش داشته تا از تجربه هاى طراحى و منظره سازى در نمونه هاى بزرگ بهره گیرد. تامل در رویکرد ایسوزاکى به این پروژه و نتایج آن، درسهاى خوبى براى خلق فضاى جمعى در شهر هایى که به آن کمتر توجه دارند، خواهد داشت.}, keywords_fa = {تی سو کویا,ایسوزاکی,فضای جمعی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_1536.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_1536_723394ecc9ffcb857f7601b254f3c2a9.pdf} }